Woonvoorzieningen en hulpmiddelen
Als je een lichamelijke beperking heeft, kan dat er voor zorgen dat een aanpassing in of rondom je woning nodig is om zelfstandig te kunnen blijven wonen. Zo kunnen drempels in de woning worden weggehaald of deuren worden verbreed. Hierdoor kun je je met een rolstoel (gemakkelijker) voortbewegen in de woning. Als je in aanmerking wilt komen voor een aanpassing middels de Wet maatschappelijke ondersteuning, wordt eerst bekeken of je hier zelf voor verantwoordelijk bent.
Hulpmiddelen
Soms kunnen hulpmiddelen ervoor zorgen dat je je een stuk veiliger voelt in je woning. Ze kunnen er ook voor zorgen dat zware fysieke handelingen worden verlicht voor jouw zorgverlener. Voorbeelden zijn opklapbare beugels, een douchestoel, tillift of toiletstoel op wieltjes.
Er zijn allerlei hulpmiddelen die ervoor zorgen dat je zo zelfstandig mogelijk kunt leven. Ook als je moeite hebt met lopen, de weg vinden of niet lang kunt staan. Denk aan een rollator, wandelstok, po- of douchestoel, wandbeugels in de badkamer of een medicijndoos. Deze hulpmiddelen kun je kopen, maar ze zijn ook vaak te huur of te leen.
Soms kun je een vergoeding krijgen voor de aanschaf van hulpmiddelen. Je kunt die vergoeding aanvragen bij je zorgverzekeraar. Die verwijst je dan door naar een organisatie die deze hulpmiddelen verkoopt of verhuurt, zoals een thuiszorgwinkel. Voor sommige hulpmiddelen kun je een aanvraag doen via de Wet maatschappelijke ondersteuning bij de gemeente. Je bespreekt dan samen wat voor jou een goede oplossing is.
Traplift
Als je moeilijk kunt traplopen, kun je een traplift aanvragen bij de gemeente. De gemeente toetst of je hiervoor in aanmerking komt. Natuurlijk wordt er ook met jou gekeken of er andere goede oplossingen zijn. Zo kan een tweede trapleuning bijvoorbeeld al een enorm verschil maken en misschien is het wel mogelijk om de slaapkamer op de begane grond te realiseren.
Vragen?
Heb je na het lezen van deze pagina nog vragen? Dan kan je terecht bij het Loket van A tot Z. Zij werken op afspraak. Bellen kan via 0497 - 582 100 van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 12.30 uur en op dinsdag van 9.00 tot 17.00 uur. Afspraken buiten openingstijden zijn (indien nodig) mogelijk.