Verklaring omtrent het gedrag (VOG)
Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is een bewijs van goed gedrag. Werkgevers of organisaties kunnen om een VOG vragen. Bijvoorbeeld als je in de kinderopvang of het onderwijs gaat werken, maar ook als je een wapenvergunning aanvraagt.
Met dit formulier vraag je de verklaring bij de gemeente aan. Het ingevulde formulier neem je mee naar de afspraak óf kun je uploaden bij de online aanvraag.
Je kunt hieronder een afspraak maken.
Of vraag de verklaring online aan. Je logt hiervoor in met DigiD. Het aanvraagformulier dat is ingevuld door je werkgever of de instantie die de verklaring verlangt, moet je inscannen en uploaden. De kosten betaal je via iDeal.
Hoe werkt het?
Leraren, taxichauffeurs en mensen die werken in de kinderopvang moeten een VOG hebben. Je kunt ook een VOG nodig hebben, omdat:
- een toekomstige werkgever hierom vraagt
- je zzp'er bent en een opdrachtgever hierom vraagt
- je vrijwilligerswerk wilt doen en de organisatie hierom vraagt
- je een visumaanvraag doet
- je lid wilt worden van een schietvereniging
- je verhuist naar het buitenland
Justis is de overheidsorganisatie die alle aanvragen voor een VOG behandelt. Als je geen strafbare feiten hebt gepleegd, krijg je de VOG. Als je wel strafbare feiten hebt gepleegd, is verder onderzoek nodig. Justis bekijkt of de strafbare feiten belangrijk zijn voor de aanvraag. Als deze niet van belang zijn, krijg je de VOG alsnog.
Wat moet ik doen?
Je kunt een VOG op drie manieren aanvragen.
VOG aanvragen via de gemeente
- Je krijgt een formulier van je werkgever of andere organisatie.
- Je levert dit volledig ingevulde formulier in bij de gemeente waar je staat ingeschreven.
Online VOG aanvragen
Je kunt alleen online een VOG aanvragen als de aanvraag online is klaargezet door je werkgever of andere organisatie.
- Je krijgt een e-mail dat je een VOG nodig hebt.
- Via een link in deze e-mail kun je inloggen met je DigiD.
- Je controleert de gegevens.
- Je bevestigt dat de gegevens kloppen.
VOG direct aanvragen bij Justis
Je moet de VOG rechtstreeks bij Justis aanvragen als je:
- niet voorkomt in de Basisregistratie Personen (BRP) of
- geen vaste woon- of verblijfplaats hebt.
Iemand anders machtigen
Iemand anders mag de VOG ook voor je aanvragen. Dit noemen we machtigen.
- Geef in een brief aan wie je machtigt en onderteken de brief.
- Met deze brief gaat de gemachtigde persoon naar de gemeente.
- Deze persoon moet jouw legitimatiebewijs (of een kopie daarvan) bij zich hebben.
- De persoon moet ook zichzelf kunnen identificeren.
VOG RP aanvragen voor bedrijf, vereniging of stichting
Een bedrijf, vereniging of stichting kan een VOG voor rechtspersonen (VOG RP) aanvragen bij Justis. Dit kan niet bij de gemeente.
Wat moet ik meenemen?
Wanneer je de VOG aanvraagt via de gemeente:
- ingevuld en ondertekend aanvraagformulier
- alle documenten die je moet bijvoegen volgens het aanvraagformulier
- geldig identiteitsbewijs
Iemand anders machtigen
Als iemand anders de VOG voor je aanvraagt bij de gemeente, dan neemt die persoon het volgende mee:
- ingevuld aanvraagformulier met alle gevraagde documenten
- machtigingsbrief
- kopie van jouw identiteitsbewijs
- zijn of haar eigen identiteitsbewijs
Wat kost het?
De kosten bedragen € 41,35.
Hoe lang duurt het?
- VOG: binnen 4 weken na ontvangst van de aanvraag krijg je bericht.
- VOG RP: binnen 8 weken na ontvangst van de aanvraag krijg je bericht.
Aanvullende informatie
Vrijwilligersorganisaties die met kinderen of met mensen met een verstandelijke beperking werken, kunnen in aanmerking komen voor een en gratis VOG.
Afwijzing
Als Justis geen VOG kan afgeven, ontvang je hierover schriftelijk bericht. Je kunt bezwaar maken met een brief. Hierin vertel je waarom je de VOG wel moet krijgen. Na ontvangst van het bezwaar neemt Justis een definitief besluit. Als dat een afwijzing is, kun je opnieuw bezwaar maken. Je kunt het besluit eventueel voorleggen aan de bestuursrechter.
Emigratie, visum of buitenlandse werkvergunning
Als je in het buitenland gaat wonen of werken en daar een VOG voor nodig hebt, vraag dan om een officieel document aan de ambassade, het consulaat of de werkgever. In dit document moeten alle gegevens staan die op het aanvraagformulier worden gevraagd.
Contactpersonen
Loket burgerzaken
- Telefoonnummer: 0497 - 650 001
- E-mail: burgerzaken@reuseldemierden.nl