Uittreksel persoonsgegevens BRP
In de Basisregistratie Personen (BRP) staan gegevens van iedereen die in Nederland woont of heeft gewoond.
In het uittreksel staan in ieder geval je:
- naam
- adres
- woonplaats
- geboortedatum
Wat moet ik doen?
Je kunt een uittreksel persoonsgegevens BRP aanvragen voor:
- jezelf
- je kind dat bij jou woont en jonger is dan 16 jaar
- iemand die jou heeft gemachtigd
Je vraagt je uittreksel uit de BRP aan bij de gemeente. Dit kan op verschillende manieren.
Online aanvragen
Vraag je BRP-uittreksel online aan. Hiervoor heb je de volgende zaken nodig:
- je DigiD. Heb je nog geen DigiD? Vraag deze dan aan via DigiD.nl. Je hebt de DigiD inlogcode binnen enkele dagen in huis.
- gegevens voor internetbankieren
Schriftelijk aanvragen
Stuur de volgende zaken op naar de gemeente:
- brief waarin staat waarom je het uittreksel nodig hebt
- je handtekening op de brief
- een kopie van je geldige identiteitsbewijs
Persoonlijk aanvragen
Neem de volgende zaken mee naar het gemeenteloket:
- je geldige identiteitsbewijs
- pinpas of contant geld
Iemand machtigen
Wil je iemand machtigen om je BRP-uittreksel aan te vragen? Dan schrijf je een brief met daarin de volgende informatie:
- de reden waarom je het uittreksel nodig hebt
- naam van de gemachtigde
- je handtekening
- handtekening van de gemachtigde
De gemachtigde vraagt jouw BRP-uittreksel persoonlijk aan bij het gemeenteloket. De gemachtigde neemt hiervoor de volgende documenten mee:
- geldig identiteitsbewijs van de gemachtigde
- (kopie van) je geldige identiteitsbewijs
- de ondertekende machtigingsbrief
Uittreksel Registratie Niet-Ingezetenen (RNI) aanvragen
- Woon je in het buitenland? Of sta je niet meer ingeschreven bij een Nederlandse gemeente? Dan staan je persoonsgegevens in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI).
- Je kunt een RNI-uittreksel aanvragen bij één van de RNI loketgemeenten. Je kunt dit document in meerdere talen krijgen.
Wat kost het?
De kosten bedragen € 8,10.
Hoe lang duurt het?
- Vraag je je uittreksel online of schriftelijk aan? Dan stuurt de gemeente het per post naar je toe.
- Vraag je je uittreksel persoonlijk aan bij het gemeenteloket? Dan krijg je het direct mee. Dit geldt ook als je iemand machtigt.
Contactpersonen
Loket burgerzaken
- Telefoonnummer: 0497 - 650 001
- E-mail: burgerzaken@reuseldemierden.nl