Rolstoel- en vervoersvoorzieningen, gehandicaptenparkeerkaart

Heb jij een rolstoel-, vervoersvoorziening of gehandicaptenparkeerkaart nodig? Kijk hieronder of je aan de voorwaarden voldoet en hoe je deze kunt aanvragen.

Rolstoelvoorzieningen

Je komt in aanmerking voor een (elektrische) rolstoel, als je je door een beperking zittend moet verplaatsen en je de rolstoel langer dan 6 maanden nodig heeft. Als je een rolstoel tijdelijk nodig hebt (omdat je nog herstellende bent) of niet wekelijks gebruikt, kun je een rolstoel lenen bij een Thuiszorgwinkel. Kom je hier niet uit, dan helpen we je graag! Een rolstoelvoorziening kan bestaan uit een handbewogen rolstoel, een elektrische rolstoel, een duwwandelwagen of een sportrolstoel.

Vervoersvoorzieningen

Als je niet (ver) kunt lopen, fietsen of autorijden én je kunt niet met het openbaar vervoer reizen, is een vervoersvoorziening een mogelijke oplossing. Denk aan Collectief Vraagafhankelijk Vervoer (CVV), uitgevoerd door Taxbus (regionaal), Valys (landelijk), een scootmobiel of een bijzondere fiets. Vervoersvoorzieningen zijn bedoeld voor het onderhouden van sociale contacten, boodschappen en deelnemen aan sociale en culturele activiteiten.

Gehandicaptenparkeerkaart

Een gehandicaptenparkeerkaart (GPK) geeft het recht om op speciaal aangeduide invalidenparkeerplaatsen te parkeren. Je moet je wel houden aan de lokale regels voor parkeren. De parkeerkaart is geldig binnen Europa en wordt alleen toegekend aan personen die voldoen aan de criteria. Bij aanvraag van een gehandicaptenparkeerkaart, vragen wij om een pasfoto en identiteitsbewijs. Er kan een aanvraag ingediend worden voor een bestuurders- of passagierskaart. Bij de eerste aanvraag dient altijd een medische keuring plaats te vinden door een onafhankelijke keuringsarts. Als uit de keuring blijkt dat je in aanmerking komt voor een kaart, wordt deze voor een bepaalde periode afgegeven (maximaal 5 jaar). In het keuringsrapport staat ook vermeld of er in de toekomst nogmaals een medische keuring moet plaatsvinden.

Wat moet ik doen? 

Kom jij in aanmerking voor een rolstoel-, vervoersvoorziening of gehandicaptenparkeerkaart? Maak dan een afspraak bij het Loket van A tot Z. Ons loket denkt graag met je mee. Via afspraak maken Loket van A tot Z kun je een formulier invullen om een afspraak te maken.

Vragen?

Heb je na het lezen van deze pagina nog vragen? Dan kan je terecht bij het Loket van A tot Z. Zij werken op afspraak. Bellen kan via 0497 - 582 100 van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 12.30 uur en op dinsdag van 9.00 tot 17.00 uur. Afspraken buiten openingstijden zijn (indien nodig) mogelijk. 

Naar Loket van A tot Z