Paspoort / identiteitskaart, kwijt of gestolen
Als je paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen is, kan je een nieuwe aanvragen. Geef je document eerst als vermist op via de knop op deze pagina. Verder vind je op deze pagina meer informatie over wat te doen bij een vermissing van een document.
Je kan je document via onderstaande knop direct als vermist opgeven. Vervolgens kan je een afspraak maken om een nieuw paspoort of nieuwe identiteitskaart aan te vragen in het gemeentehuis.
Let op: Als je een document hebt opgegeven als vermist kan je dit niet meer terugdraaien en moet je een nieuw document aanvragen.
Document opgeven als vermist Afspraak maken
- Moet je onmiddellijk op reis? Dan kan je een noodpaspoort aanvragen bij de Koninklijke Marechaussee.
- Rijbewijs kwijt of gestolen? Meldt dit dan eerst bij de RDW. Maak daarna een afspraak om een nieuw rijbewijs aan te vragen bij de gemeente.
Wat moet ik doen?
Je moet eerst een verklaring van vermissing afleggen bij de gemeente. Dit is nodig om misbruik van je oude paspoort of identiteitskaart te voorkomen én voor de aanvraag van een nieuw reisdocument. Vervolgens maak je een afspraak bij de gemeente om een nieuw document aan te vragen. Je haalt je nieuwe document persoonlijk op in het gemeentehuis.
Je hoeft geen aangifte te doen bij de politie. Ook niet als je paspoort of identiteitskaart is gestolen.
Wat moet ik meenemen?
- Een pasfoto die niet ouder is dan 6 maanden op het moment van aanvraag. Deze pasfoto voldoet aan de pasfoto-eisen.
- Eventueel het buitenlandse proces-verbaal als je je paspoort of identiteitskaart in het buitenland bent kwijtgeraakt.
- Pinpas (of contant geld) om te betalen.
Hoe lang duurt het?
Meestal is je paspoort of identiteitskaart na 6 werkdagen klaar.
Het kan zijn dat we onderzoek moeten doen om je identiteit vast te stellen. Hierdoor kan het langer duren voordat je je paspoort of identiteitskaart krijgt.
Contactpersonen
Loket burgerzaken
- Telefoonnummer: 0497 - 650 001
- E-mail: burgerzaken@reuseldemierden.nl