Onafhankelijke cliëntondersteuning (OCO)
Heb je hulp nodig of wil je zorg, maar weet je niet waar je moet beginnen? Heb je vragen of klachten over de zorg die jij, je kind of een naaste krijgt? Met een onafhankelijke cliëntondersteuner (hierna OCO) sta je er niet alleen voor!
Een OCO staat naast jou en zorgt dat jij gezien, gehoord en gesteund wordt, zonder dat je zelf de regie verliest. Een OCO is volledig onafhankelijk. Jouw vragen en behoeften staan centraal.
Waar kan een OCO bijvoorbeeld bij helpen?
- Verduidelijken van je hulpvraag.
- De juiste informatie en de juiste plekken vinden om vragen te stellen.
- Een gesprek met het Loket van A tot Z of een zorg- of hulpinstantie voorbereiden.
- Nabespreken en informatie verwerken na een gesprek.
- De volgende stappen in kaart brengen voor het starten of voortzetten van je zorgtraject.
- Het onder woorden brengen van je onvrede of klachten over de zorg die je krijgt.
Wat een OCO niet kan doen is inhoudelijke zorg of hulp bieden, of beslissen over beschikkingen en indicaties.
Voor wie is een OCO?
De OCO is beschikbaar en gratis voor iedereen in onze gemeente die ondersteuning wil bij zijn of haar zorgproces. Dus voor jou, je kind en je naaste.
Een OCO regelen
Heb jij behoefte aan OCO? Dan kun je kiezen voor een professionele OCO van de Meent Groep, of Ans of Arnold van de KBO.
- Neem contact op met MEE De Meent Groep door te bellen naar 088 - 465 35 55 en aan te geven dat je belt voor een OCO in de gemeente Reusel-De Mierden. Je kunt ook mailen met MEE via servicepunt@meedemeentgroep.nl.
- Je kunt ook contact opnemen met Ans en Arnold van de KBO. Neem contact op met Ans via a.verdonschot@wxs.nl of 06 - 51 51 91 91 of met Arnold via afahilhorst@gmail.com of 06 - 51 05 57 68.