Handtekening legaliseren

Als je moet bewijzen dat je handtekening op een document echt van jou is, kun je je handtekening laten legaliseren. Dit kun je regelen bij de gemeente. De gemeente verklaart dan dat de handtekening echt is. Op deze pagina lees je hoe je je handtekening laat legaliseren.

Het legaliseren van een handtekening is vaak nodig:

  • Op documenten die naar het buitenland moeten worden gestuurd.
  • Als je ergens toestemming voor geeft, bijvoorbeeld als je garant staat voor familie of vrienden uit het buitenland.
  • Als je een erfenis in het buitenland wilt regelen.

Voor het legaliseren van je handtekening maak je een afspraak bij het Loket Burgerzaken.

Afspraak maken

Extra informatie

  • Legalisatie van een handtekening moet je zelf doen. Je kunt dit niet door iemand anders laten doen.
  • De gemeente bevestigt met een stempel dat dit dezelfde handtekening is als die op je paspoort of identiteitskaart staat. De legalisatie bewijst alleen dat je handtekening echt is. Het zegt niets over de inhoud van het document of formulier.

Wat moet ik doen?

  • Je komt persoonlijk langs met het stuk waarop je je handtekening gaat plaatsen.
  • Je moet in het bijzijn van de ambtenaar je handtekening zetten.
  • De ambtenaar vergelijkt die met de handtekening op je identiteitsbewijs.
  • Door legalisatie verklaart de gemeente dat het jouw handtekening is.

Wat moet ik meenemen?

  • Het document waarop je je handtekening wilt plaatsen.
  • Je geldige identiteitsbewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument).

Wat kost het?

Een handtekening legaliseren kost € 8,10.

Hoe lang duurt het?

Je handtekening wordt direct gelegaliseerd. Je krijgt het document dus gelijk weer mee.

Contactpersonen

Loket burgerzaken

Heeft deze informatie u geholpen?