Evenement organiseren
Als je een evenement wilt organiseren, heb je soms een vergunning nodig van de gemeente. Dit geldt bijvoorbeeld voor een braderie, kermis, optocht of festival. Kleine evenementen, zoals een straatfeest of een buurtbarbecue, kunnen in sommige gevallen vergunningsvrij zijn.
De gemeente verleent de vergunning onder specifieke voorwaarden. De informatie en het formulier op deze pagina voor de aanvraag voor een evenementenvergunning is bestemd voor inwoners en organisaties. Meer informatie over het organiseren van een evenement is terug te vinden in het Uitvoeringsbeleid evenementen Reusel-De Mierden 2024.
Waar kan ik tijdens een evenement terecht met een klacht over het evenement?
Het kan gebeuren dat je geluidsoverlast ondervindt bij evenementen. Je kunt hierover een klacht/melding indienen via de Provinciale Milieuklachtencentrale.
Hoe werkt het?
De gemeente kan de vergunning weigeren in het belang van:
- De openbare orde.
- Het voorkómen of beperken van overlast.
- De verkeersveiligheid of de veiligheid van personen of goederen.
- De zedelijkheid of gezondheid.
Aan een vergunning worden voorschriften verbonden.
Wat moet ik doen?
De gemeente heeft tijd nodig om het evenement af te stemmen met politie, brandweer en eventueel andere organisaties. Het is daarom belangrijk dat de vergunning ruim van tevoren wordt aangevraagd. Voor alle vergunningsplichtige evenementen geldt dat de aanvraag minimaal 14 weken voor de start van het evenement ingediend moet worden.
Voor de hele grote evenementen (categorie C op basis van behandelscan) moet de aanvraag minimaal 26 weken voor de start van het evenement ingediend worden.
Andere vergunningen of ontheffingen
Het kan zijn dat je nog andere vergunningen of ontheffingen moet aanvragen. Denk bijvoorbeeld aan een parkeerontheffing, verwijzingsborden of een ontheffing voor het schenken van alcohol. In hetzelfde formulier als voor het aanvragen van de evenementenvergunning kunnen deze andere vergunningen of ontheffingen direct mee worden aangevraagd.
Direct regelen
Vraag via onderstaande knop direct de vergunning aan via het e-formulier.
Wat moet ik meenemen?
Op het aanvraagformulier staat welke bijlagen bij de aanvraag gevoegd moeten worden. Via het aanvraagformulier zelf moet de volgende informatie worden verstrekt:
Bij de aanvraag moet de volgende informatie worden verstrekt:
- naam van de organisator
- naam van de contactpersoon op het evenement
- omschrijving van activiteiten op het evenement
- datum en tijdstip van het evenement
- datum en tijdstip van het opbouwen en afbouwen van het evenement
- verwachte aantal bezoekers of deelnemers
- beschikbare hulpploegen, zoals EHBO en beveiliging
- of er straten afgesloten moeten worden
- verwachte geluid (soort, tijd, locatie)
- manier van stroomvoorziening
- of er zwak-alcoholhoudende dranken worden geschonken
- tekening van het evenemententerrein of de route van bijvoorbeeld een optocht
- technische gegevens over bouwwerken op het evenemententerrein
- hoe en door wie het terrein of de route na afloop wordt schoongemaakt.
Wat kost het?
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening (evenementenvergunning) zijn als volgt:
- een hoog risico-evenement (score C) € 3.081,90.
Voor een melding evenement of een vergunningplichtig A- of B-evenement zijn geen kosten verschuldigd.
Aan bijkomende toestemmingen kunnen wel kosten zijn verbonden. Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een:
- aanvraag voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in artikel 5:23 van de Algemene Plaatselijke Verordening bedraagt € 581,10;
- aanvraag om ontheffing geluidhinder als bedoeld in artikel 3.1.3.9 van de Verordening Fysieke Leefomgeving bedraagt € 73,05;
- een aanvraag voor het plaatsen van tijdelijke reclame als bedoeld in artikel 3.1.1.1 van de Verordening Fysieke Leefomgeving bedraagt € 73,05;
- aanvraag om ontheffing voor het schenken van alcohol als bedoeld in artikel 35 van de Alcoholwet € 60,60;
- aanvraag om ontheffing voor het houden van recreatief nachtverblijf als bedoeld in artikel 3.7.4.1 van de Verordening Fysieke Leefomgeving bedraagt € 73,05.
Hoe lang duurt het?
Voor alle vergunningsplichtige evenementen geldt dat binnen 8 weken een besluit wordt genomen. Voor de hele grote evenementen (categorie C op basis van behandelscan) wordt binnen 20 weken een besluit genomen.
Contactpersonen
Wilt u meer informatie of een afspraak maken? Neem dan contact met ons op via het contactformulier. Wij zijn op werkdagen tussen 8.30 uur en 12.30 uur ook telefonisch bereikbaar via telefoonnummer 088-4970939.
Vergunningen worden behandeld door team Vergunningen van de Kempengemeenten. Dit team is gevestigd in het gemeentehuis van Eersel.