Collegeprogramma 2022-2026
Na de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart 2022 is een nieuwe gemeenteraad en college van burgemeester en wethouders geïnstalleerd. Het college is samengesteld op basis van een coalitie tussen Samenwerking Reusel-De Mierden (SW) en VVD. Deze partijen hebben hun ambities voor de jaren 2022-2026 vastgelegd in het coalitieakkoord dat op 24 mei 2022 is aangeboden aan de gemeenteraad. Op basis van dat coalitieakkoord is door het college een meerjarig uitvoeringsprogramma opgesteld in de vorm van dit collegeprogramma.
Het collegeprogramma bevat de nadere uitwerking van het coalitieakkoord op de aspecten te bereiken resultaten, inhoud en planning. De financiële uitwerking is terug te vinden in de jaarlijkse programmabegroting. Om die reden is in dit collegeprogramma, zoveel mogelijk, de programma indeling van de begroting gevolgd. Als er onderdelen niet specifiek beschreven zijn in het coalitieakkoord, dan komen deze ook niet terug in dit collegeprogramma. Dit betekent dus dat de nummering in de programma’s niet overal consequent doorloopt.
In het collegeprogramma is niet het al vastgestelde of in ontwikkeling genomen beleid opgenomen. Deze worden beschouwd als vaststaand. Het collegeprogramma is in juli 2022 opgesteld en richtinggevend op hoofdlijnen met de informatie op dat moment bekend. Ontwikkelingen in en buiten onze gemeente kunnen leiden tot een tussentijdse bijstelling van doelen en plannen. Dit komt dan tot uitdrukking in de jaarlijkse programmabegroting.
Op enkele onderdelen zijn kengetallen toegevoegd die betrekking hebben op het genoemde onderwerp. Door deze cijfers inzichtelijk te maken, is het mogelijk om na verloop van tijd te zien wat de resultaten zijn van de gekozen doelstellingen.
Het college wil met dit programma aan de raad een leidraad bieden voor haar kaderstellende en controlerende rol. Voor het college is het programma sturend voor de meerjarenplanning. In die zin vormt het gedeeltelijk de basis voor het opstellen van de jaarlijkse programmabegrotingen. Daarin komen, naast de onderwerpen uit dit collegeprogramma, ook andere onderwerpen aan bod die specifiek voor dat jaar qua begroting aan de orde zijn.
Bestuurlijke koers
Reusel-De Mierden is een echte gemoedelijke Kempengemeente, waar de vier woonkernen in een prachtige groene omgeving liggen. Het is ook een bijzonder actieve gemeente, waar de inwoners zelf veel organiseren en Samen Doen. Inwoners, organisaties en ondernemers weten elkaar daarin goed te vinden. Deze initiatieven in onze gemeenschap juichen wij van harte toe.
Onder andere de vele vrijwilligers bij verenigingen en organisaties in onze gemeente zijn van grote toegevoegde waarde. Als gemeente proberen we vrijwilligers, verenigingen en organisaties te ondersteunen en te faciliteren. We onderhouden contacten en denken mee over oplossingen.
Het college wil aanspreekbaar zijn en werken vanuit verbinding met inwoners, organisaties en ondernemers en aanwezig zijn waar de energie in de samenleving is om zaken voor elkaar te krijgen. We stellen ons ten doel ondernemerschap in de samenleving te stimuleren en kennis en ervaring te benutten. We hebben regelmatig overleg met onze verschillende partners in de kernen en vragen hen mee te denken over het gemeentelijk beleid. Zij weten doorgaans heel goed wat er in hun omgeving speelt en wat de gemeente daarin kan betekenen. Daarnaast werken we aan een goede samenwerking met andere (Kempen)gemeenten en Verbonden Partijen en focussen daarbij op wat we in verbinding met elkaar kunnen bereiken.
We willen transparant en in begrijpelijke taal communiceren met onze inwoners. Daarbij is persoonlijk contact altijd mogelijk maar ook onze digitale dienstverlening willen we op een goed niveau houden. We geven daarbij uitvoering aan onze servicenormen. Zo weet een inwoner wat hij mag verwachten en wat hij zelf kan doen om snel en goed geholpen te worden.
Op het gebied van ruimtelijke ontwikkelingen liggen er veel mooie plannen, zoals het centrumplan Reusel, die naar verwachting in de komende periode tot uitvoering komen. Daarnaast biedt onze mooie groene omgeving veel uitdagingen in het samenspel tussen bedrijvigheid, recreatie en vervoer. Ook in die trajecten bieden we inwoners en ondernemers de mogelijkheid om mee te denken.
Het Sociaal Domein is en blijft een aandachtspunt. Het Rijk vraagt gemeenten om steeds meer zelf op te lossen en dat is niet altijd gemakkelijk. Gelukkig hebben we in onze gemeente een groot aantal vrijwilligers die hulp wil bieden aan mensen die een steuntje in de rug nodig hebben. Dit sociale netwerk verbetert de kwaliteit van zorg en leven. Hulp dicht bij huis is belangrijk, bovendien kan het eventuele mantelzorgers en naasten ontlasten. Het is voor iedereen met een hulpvraag belangrijk om zoveel mogelijk op eigen kracht te kunnen blijven doen. Daarom gaan we samen op zoek naar wat het beste past bij de hulpvraag. Ook dat is Samen Doen.
Preventie is belangrijk om problemen in de toekomst te voorkomen. We zetten in op tijdig signaleren en bieden van zorg, omdat dit mede ten goede kan komen aan de veiligheidsbeleving van onze inwoners. Want inwoners voelen zich in het algemeen in onze gemeente veilig en letten op elkaar. De meldingsbereidheid op het gebied van veiligheid is laag. We stimuleren onze inwoners om eerder een signaal af te geven als er zaken niet ‘pluis’ voelen.
Het is in het kader van vitaliteit belangrijk om jong en oud, met of zonder beperking, in beweging te krijgen. Bewegen is gezond en vergroot ook het sociale netwerk, zodat iedereen voortaan echt mee kan doen.
Tenslotte streven we naar het gezond houden van de gemeentelijke financiën. De laatste jaren is dat moeilijk doordat het Rijk veel uitgaven op het bordje van de gemeente heeft geschoven en tegelijkertijd heeft gekort op de bijbehorende budgetten. Bovendien is de verwachting dat de kosten blijven stijgen. Daar hebben wij helaas erg weinig invloed op. Het zal dan ook een enorme uitdaging blijven om in de komende jaren te blijven zorgen voor een structureel sluitende begroting.
We vertrouwen erop dat dit collegeprogramma 2022-2026 een goede basis biedt om in de komende vier jaren samen verder te bouwen aan een vitale samenleving en de doelstellingen uit het coalitieakkoord in concrete daden om te zetten.
Ondertekend namens het college van burgemeester en wethouders,
Dhr. J.P.P.S. Ruyters, secretaris.
Mw. A.J.M.H. van de Ven, burgemeester.
Portefeuilleverdeling
Burgemeester Annemieke van de Ven
- Bestuur
- algemene bestuurlijke zaken
- intergemeentelijke samenwerking (alg.)
- Veiligheid
- openbare orde en veiligheid
- handhaving APV / bijzondere wetten
- Organisatie
- communicatie en PR
- personeel en organisatie
- informatisering en automatisering
- coördinatie dienstverlening, kwaliteitszorg en deregulering
- burgerzaken en receptie
- juridische zaken
- Coördinerend portefeuillehouder voor:
- Samen Doen (organisatieontwikkeling)
- Ondermijning (KIT)
- Datagedreven gemeenten (RDC)
- Verbonden partijen:
- Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten (GRSK) (dagelijks bestuur en
algemeen bestuur) - Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) (algemeen bestuur)
- Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost (algemeen bestuur)
- Regionaal Overleg Veiligheid Oost Brabant (lid)
- BENEGO (algemeen bestuur)
- K80 gemeenten
- Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten (GRSK) (dagelijks bestuur en
De locoburgemeester is vervanger voor de portefeuille bestuur en veiligheid. Vervanger voor overige onderdelen portefeuille is wethouder F. Rombouts.
Wethouder Peter van de Noort
- Ruimte
- volkshuisvesting
- ruimtelijke ordening
- vergunningen en toezicht
- energietransitie, inclusief Transitie Warmte
- klimaatadaptatie
- milieu
- transitie buitengebied
- wonen / woningbouw
- erfgoed
- vastgoedbeleid (aan-/verkoop onroerende zaken, gemeentelijk vastgoed, pachtzaken)
- Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG)
- inrichting en beheer van openbare ruimte.
- Projecten
- Centrumplan
- Recreatieparken
- Omgevingswet
- Coördinerend portefeuillehouder voor:
- Arbeidsmigranten
- Arbeidsmigranten
- Verbonden partijen:
- Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB) (algemeen en dagelijks bestuur)
Wethouder P. van de Noort is 1e locoburgemeester. Vervanger voor portefeuille is wethouder M. Maas.
Wethouder Frank Rombouts
- Financiën
- inkoop (Bizob)
- belastingen
- planning & control cyclus
- subsidies (sport, welzijn, cultuur en kunst, aanjaagsubsidies)
- Handhaving
- (overig, niet APV / bijzondere wetten)
- (overig, niet APV / bijzondere wetten)
- Economie
- recreatie en toerisme
- economische zaken (inclusief gemeentelijke bedrijventerreinen, Kempisch Bedrijvenpark, markten en kermis)
- arbeidsmarkt regionaal
- evenementenbeleid
- Bereikbaarheid
- verkeer en vervoer, mobiliteit (inclusief Project N284)
- recreatieve routes (fiets-, rolstoel-, ruiter- en wandelpaden)
- leerlingenvervoer / Taxibus
- Verbonden partijen:
- Metropoolregio Eindhoven (MRE) (algemeen bestuur)
- Kempisch Bedrijvenpark (KBP) (dagelijks en algemeen bestuur)
- Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten (GRSK) (algemeen bestuur)
- Bureau Inkoop en aanbesteding Zuidoost-Brabant (BIZOB) (vergadering van aangeslotenen)
- Brabant Water (bestuurlijke vertegenwoordiging)
- Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) (bestuurlijke vertegenwoordiging)
Wethouder F. Rombouts is 2e locoburgemeester. Vervanger voor de portefeuilles Financiën en Bereikbaarheid is wethouder P. v.d. Noort. Vervanger voor portefeuille Economie is wethouder M. Maas.
Wethouder Maarten Maas
- Inwoners
- Samen Doen (participatie)
- jeugdbeleid en jeugdhulp
- Wet maatschappelijk ondersteuning (WMO)
- participatie en Gehandicapten Platform (GHP)
- onderwijs, inclusief huisvesting
- muziekonderwijs
- bibliotheek
- verenigingen / stichtingen
- kinderopvang
- vrijwilligerswerk en mantelzorgbeleid
- gezondheidszorg lokaal / werkgroep Dementie
- sport, inclusief accommodaties
- minimabeleid
- kunst en cultuur
- Verbonden partijen:
- Gemeentelijke Gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost (GGD) (algemeen bestuur)
- Kempisch Bedrijvenpark (KBP) (algemeen bestuur)
- Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten (GRSK) (algemeen bestuur)
- KempenPlus (bestuur)
- Stuurgroep Beschermd Wonen
Wethouder M. Maas is 3e locoburgemeester. Vervanger voor deze portefeuille is wethouder P. van de Noort.
Gemeentesecretaris Jean-Paul Ruyters
De gemeentesecretaris is de eerste adviseur van het college en zorgt voor een goede voorbereiding en uitvoering van de besluiten van het college.
Daarnaast is hij algemeen directeur van de ambtelijke organisatie.
Programma 0: Bestuur en ondersteuning
0.1. Bestuur
Onderwerp uit coalitieprogramma
- Samenwerken in De Kempen is geen doel op zich maar moet resultaten geven. We werken in het kader van de Strategische Kempen Agenda (SKA) samen om gezamenlijke doelstellingen te bereiken op de inhoudelijke thema’s: transitie landelijk gebied, energietransitie, mobiliteit, wonen en economie. We hebben daarbij oog voor de schaalsprong-ontwikkelingen die in de Brainportregio op ons afkomen en doen dit door daadwerkelijk samen te werken en niet alleen maar samen te praten. Als de samenwerking geen resultaten oplevert of als het vertrouwen daarin wegvalt zijn we niet terughoudend om de samenwerking weer te beëindigen; samenwerken mag namelijk geen stilstand veroorzaken;
- We intensiveren onze contacten met de aangrenzende gemeenten Hilvarenbeek, Arendonk en Ravels om ook buiten de Kempengemeenten te kijken naar thema’s waarop samenwerking met buurgemeenten een meerwaarde kan hebben;
- We willen de betrokkenheid van inwoners bij het bestuur van de gemeente vergroten door een pilot te starten waarbij een commissievergadering in de kern wordt gehouden als de onderwerpen op de agenda zich daarvoor lenen;
- ‘Samen Doen’ blijft onze manier van werken en is geïntegreerd in onze gemeentelijke processen. Echt luisteren naar ideeën van inwoners en ruimte geven om te experimenteren blijft van groot belang om mooie dingen in onze samenleving te laten ontstaan;
- We richten een jongerenraad op zodat er een inspraakplatform is die jongeren structureel de kans geeft om gevraagd en ongevraagd mee te denken en advies te geven aan de gemeenteraad.
Wat willen we bereiken, wat is de doelstelling?
- Meerwaarde bereiken door samenwerking met andere Kempengemeenten;
- Op thema’s die zich daarvoor lenen samenwerken met andere gemeenten;
- De politiek dichter bij de inwoners brengen;
- Een vervolg geven aan Samen Doen;
- Jongeren dichter bij de politiek brengen.
Hoe en wanneer willen we dit bereiken?
- We trekken hierin samen met de raad op en stellen met inachtneming van de uitkomsten van het Kempencongres (najaar 2022) een Ontwikkelstrategie van de Kempen op. We volgen daarbij het tijdspad van de Strategische Kempenagenda en maken als dat aan de orde is inzichtelijk wat de resultaten van samenwerking zijn. (2023)
- We intensiveren op thema’s die zich daarvoor lenen de bestuurlijke contacten met Hilvarenbeek en de aangrenzende buurgemeenten in België en ondersteunen de samenwerking over de grenzen heen door deelname aan BeNeGo. (Doorlopend)
- We onderzoeken of opiniërende bijeenkomsten of vergaderingen op locatie een manier zijn om meer inwoners te kunnen betrekken bij de politiek. Bij formele commissievergaderingen op locatie, in bv. De Ster/De Schakel, moet rekening gehouden worden met de mogelijkheid tot het live uitzenden van de vergadering. (2023)
- We brengen Samen Doen ook in deze bestuursperiode weer opnieuw onder de aandacht en bieden in een vroegtijdig stadium inwoners en partners de mogelijkheid om mee te denken in beleidsvormende en uitvoerende trajecten. We maken een plan hoe dit nog beter onder de aandacht te brengen. De inspraakverordening wordt aangepast naar een participatieverordening, nadat de daarop ten grondslag liggende wijziging van de Gemeentewet heeft plaatsgevonden. De datum van de wetswijziging is nu nog niet bekend. (Doorlopend)
- We leggen een aantal opties voor aan de raad, zodat de raad daarin zelf een keuze kan maken. Met de uitvoering wordt gestart in schooljaar 2023-2024. (2024)
0.2. Burgerzaken
Onderwerp uit coalitieprogramma
We onderzoeken hoe we de openingstijden van het loket Burgerzaken kunnen verruimen buiten de gebruikelijke werktijden/kantooruren: ofwel een extra doordeweekse avond, ofwel een zaterdagvoormiddag.
Wat willen we bereiken, wat is de doelstelling?
Dienstverlening van het loket Burgerzaken laten aansluiten bij de behoeften van onze inwoners.
Hoe en wanneer willen we dit bereiken?
We onderzoeken of de openstelling van het loket Burgerzaken aan de behoeften van onze inwoners voldoet. (2023)
0.4. Overhead
Onderwerp uit coalitieprogramma
- We zijn transparant in onze communicatie. We informeren onze inwoners actief en communiceren in heldere, begrijpelijke taal;
- We geven uitvoering aan onze servicenormen: ‘We zeggen wat we doen en doen wat we zeggen’ en managen daarbij ook de verwachtingen van onze inwoners;
- We vergroten de zichtbaarheid van onze gemeente door de gemeentelijke organisatie meer een gezicht te geven. We laten zien wie we zijn, waar we voor staan en waar we mee bezig zijn.
- Onze digitale dienstverlening (website en sociale media) moet toegankelijk en van goede kwaliteit zijn. We werken daarbij constant aan verbetering;
- We investeren in veilige, digitale systemen om zaken te registreren en onze informatiehuishouding op orde te hebben. Daarbij sluiten we qua dienstverlening aan bij de behoeften van onze inwoners en volgen we de ontwikkelingen in de landelijke wetgeving;
- We streven naar eenvoudigere procedures en het schrappen van overbodige regels door bestaande regels te beoordelen op nut en noodzaak.
Wat willen we bereiken, wat is de doelstelling?
- Onze inwoners actief informeren en daarbij communiceren in heldere, begrijpelijke taal.
- We zeggen wat we doen en doen wat we zeggen en managen daarbij de verwachtingen van onze inwoners.
- Als gemeentelijke organisatie laten zien wie we zijn, waar we voor staan en waar we mee bezig zijn.
- Toegankelijke communicatievormen voor alle inwoners.
- Onze informatiehuishouding is op orde, daarbij beschermen we de informatie zo goed als mogelijk en hebben aandacht voor de dienstverlening naar onze inwoners.
- Inzetten op deregulering van regels en vereenvoudiging van processen.
Hoe en wanneer willen we dit bereiken?
- We communiceren, waar mogelijk, op een begrijpelijk taalniveau (B1 eenvoudig Nederlands) met onze inwoners en trainen onze medewerkers op het gebied van Helder Schrijven. (Doorlopend)
- We brengen de servicenormen opnieuw intern onder de aandacht en communiceren deze naar onze inwoners. (Doorlopend)
- We blijven meerdere online en offline communicatiekanalen gebruiken en richten ons daarbij ook op nieuwe vormen van communicatie, zoals bewegend beeld. (Doorlopend)
- We gebruiken een begrijpelijk taalniveau en volgen de landelijke eisen en afspraken om onze website en sociale media voor iedereen (digi-)toegankelijk te houden. (Doorlopend)
- We voldoen aan de eisen uit de Wet open overheid (Woo). Daarnaast stellen we een visie op informatiemanagement op en leggen deze vast in een informatiebeheerplan. Daarbij prioriteren we de doelstellingen over de jaren heen omdat dit een omvangrijk proces is wat meerdere jaren beslaat. We voldoen zo goed als mogelijk aan de BIO (Baseline Informatiebeveiliging Overheid) en richten hiervoor een ISMS (Information Security Management System) in zodat inzichtelijk gemaakt wordt welke risico’s we lopen en verbeterplannen kunnen worden opgesteld. (Proces loopt, prioritering in de tijd)
- Bij het opstellen van nieuwe regelingen houden we de regels tegen het licht en schrappen we overbodige regels. Daarbij werken we procesgericht aan eenvoudigere processen. (Doorlopend)
0.6. OZB
Onderwerp uit coalitieprogramma
We zijn terughoudend in het verhogen van de OZB. Dit mag alleen ingezet worden om het voorzieningenniveau te verhogen, niet om gaten in de begroting te dichten.
Wat willen we bereiken, wat is de doelstelling?
Belastingopbrengsten op peil houden.
Hoe en wanneer willen we dit bereiken?
We verhogen de OZB-opbrengst met de inflatiecorrectie en houden de leges kostendekkend. (Doorlopend)
0.8. Overige baten en lasten
Onderwerp uit coalitieprogramma
- We begroten reëel en geven niet meer geld uit dan dat er binnenkomt. Daarbij schuiven we kosten niet vooruit naar toekomstige generaties;
- We leggen geen extra gemeentelijke lasten op maar regelen zaken waar nodig in de vergunning. Door slim in te kopen en gebruik te maken van subsidiemogelijkheden proberen we kosten beheersbaar te houden.
Wat willen we bereiken, wat is de doelstelling?
- Een structureel sluitende begroting.
- Gebruik maken van subsidiemogelijkheden om eigen gestelde doelen te realiseren.
Hoe en wanneer willen we dit bereiken?
- We ramen reëel. (Doorlopend)
- We continueren de inzet van TRIAS om subsidiemogelijkheden zo goed mogelijk te benutten. (Doorlopend)
Programma 1: Veiligheid
1.1. Crisisbeheersing en brandweer
Onderwerp uit coalitieprogramma
- We vinden het belangrijk dat hulpdiensten 24 uur per dag beschikbaar zijn en op tijd komen als ze nodig zijn. We houden continu aandacht voor het versnellen van de aanrijtijden van onze hulpdiensten en geven hierbij in regionaal verband maar ook over de grens onze inbreng waarbij de belangen van onze inwoners steeds voorop staan;
- Het risico op natuurbranden neemt toe door de gevolgen van hitte/droogte. We maken hierover goede afspraken met omliggende gemeenten en geven voorlichting aan inwoners om branden te voorkomen.
Wat willen we bereiken, wat is de doelstelling?
- Aandacht houden voor het versnellen van aanrijtijden van onze hulpdiensten.
- Het borgen van een goede samenwerking met omliggende gemeenten en voorlichting geven aan inwoners op het gebied van natuurbranden.
Hoe en wanneer willen we dit bereiken?
- We houden dit onderwerp actueel op de bestuurlijke agenda in de Veiligheidsregio. We continueren alternatieven, zoals de first responder en ondersteunen nieuwe initiatieven, zoals dynamisch alarmeren van de brandweer zodat de snelste en/of meest geschikte brandweereenheid wordt ingezet op een incident. Daarnaast stimuleren we maatregelen in het kader van zelfredzaamheid van onze inwoners. (Doorlopend)
- Op regelmatige basis worden de Risico Index Natuurbranden (RIN) gezamenlijk geactualiseerd. Een RIN geeft inzicht in de kans op het ontstaan van een onbeheersbare brand en op de mogelijke impact van een brand. In de RIN wordt gewerkt met 17 parameters, gekoppeld aan scores. Daarnaast maken we onze inwoners alert op het voorkomen van natuurbranden. (Doorlopend)
1.2. Openbare orde en veiligheid
Onderwerp uit coalitieprogramma
- Buurtpreventie is belangrijk omdat inwoners zelf een belangrijke rol spelen in de veiligheid van hun eigen leefomgeving. We streven naar een dekkend buurtpreventienetwerk in alle kernen en zorgen ervoor dat de aanwezigheid daarvan bekend is;
- De buitengewone opsporingsambtenaren (Boa’s) moeten zichtbaar zijn in onze gemeente. Van hun aanwezigheid gaat een preventieve werking uit;
- Beleid staat of valt met handhaving. Gemeente, politie, justitie, belastingdienst en andere partijen/organisaties trekken daarbij indien nodig, ieder vanuit hun eigen rol en discipline, gezamenlijk op;
- We zetten in op het verhogen van de meldingsbereidheid onder inwoners en faciliteren het laagdrempelig melden van veiligheidszaken, waarbij, waar mogelijk, ook een terugkoppeling plaatsvindt;
- Door toenemende risico’s op het gebied van cybercrime zullen we komende periode blijven inzetten op maatregelen en mogelijkheden om de veiligheid te optimaliseren.
Wat willen we bereiken, wat is de doelstelling?
- Een dekkend buurtpreventienetwerk in alle kernen.
- De inzet van onze buitengewone opsporingsambtenaren (boa’s) is primair gericht op leefbaarheid: een schone en veilige leefomgeving voor onze inwoners.
- Een goede samenwerking met alle ketenpartners op het gebied van leefbaarheid, toezicht en handhaving en veiligheid, alsmede met zorgpartners, uit het oogpunt van vroeg-signalering en preventie ‘voorkomen is beter dan genezen’.
- Verhogen van de maatschappelijke en bestuurlijke weerbaarheid.
- Bewustwording van onze inwoners op het gebied van digitale veiligheid (cybercrime, cybersecurity) verhogen.
Hoe en wanneer willen we dit bereiken?
- We organiseren bijeenkomsten met voorlichting over buurtpreventie en bij meldingen worden inwoners gestimuleerd zich aan te sluiten bij buurtpreventienetwerken. Dit bevordert de sociale controle en saamhorigheid in de buurt. (Doorlopend)
- We geven informatie over de rol van de buitengewone opsporingsambtenaren (boa’s) en ze zijn zichtbaar aanwezig in onze kernen. Hun inzet is primair gericht op leefbaarheid. (2023, Doorlopend)
- We zetten bestaande samenwerkingen voort, zoals het Kempen Interventie Team (KIT), Regionaal Informatie- en Expertise Centrum (RIEC) en het Zorg- en veiligheidshuis. Daarnaast is er aandacht voor een goede lokale samenwerkingsstructuur en de relatie veiligheid en zorg. (Doorlopend, 2023)
- We zetten in op het verhogen van de meldingsbereidheid onder inwoners, bijvoorbeeld met Meld Misdaad Anoniem (MMA), om het laagdrempelig melden van veiligheidszaken te stimuleren. Hiermee wordt de inzet op ondermijning voortgezet. (2023)
- In samenwerking met andere gemeenten, politie en justitie wordt het Regionale Veiligheidsplan (RVP) Oost-Brabant en het Integrale Veiligheidsplan (IVP) de Kempen opgesteld. Digitale veiligheid is een van de prioriteiten in deze plannen. (Doorlopend)
Programma 2: Verkeer, vervoer en waterstaat
2.1. Verkeer en vervoer
Onderwerp uit coalitieprogramma
- De ambitie is om het zwaar vracht- en landbouw verkeer uit alle kernen te weren. Voor deze periode hebben we concreet de ambitie om in minstens drie van de vier kernen binnen 4 jaar daadwerkelijk het zwaar verkeer en landbouwverkeer te weren;
- We starten het onderzoek op naar de (financiële) haalbaarheid en uitvoerbaarheid van een Randweg-West in Reusel;
- We vormen het Beleven om tot fietsstraat en sluiten het af voor gemotoriseerd verkeer;
- We willen een rechtstreekse aansluiting op de A67;
- We houden de voortgang van de aanpak N284 nauwgezet in de gaten, met daarbij bijzondere aandacht voor de veiligheid van onze schoolgaande jeugd en een snelle fietsverbinding naar het stedelijk gebied;
- We realiseren een fietspad aan Sleutelstraat-Weijereind;
- We zorgen voor een verkeersveilige inrichting van straten, in het bijzonder in de buurt van scholen en sportparken;
- Veel gebruikte fietsroutes naar scholen (zowel basisscholen als middelbare scholen) moeten veilig zijn en voorzien van goede openbare verlichting (denk daarbij o.a. aan het Vloeieind bij de Gemeentewerf-Raamsloop);
- In samenwerking met inwoners en dorpsraden maken we een plan van aanpak voor locaties waar de openbare verlichting beter kan;
- We willen in het centrum van Reusel openbare toiletten die voor iedereen toegankelijk zijn.
Wat willen we bereiken, wat is de doelstelling?
- Het zwaar vracht- en landbouw verkeer weren uit Hulsel, Hooge Mierde en Lage Mierde.
- Doorgaand verkeer uit de kern van Reusel weren.
- Het Beleven veiliger en aantrekkelijker maken voor langzaam verkeer.
- Goede bereikbaarheid van onze gemeente vanaf de snelweg.
- Veilige fietsverbindingen voor schoolgaande jeugd, naar bedrijventerreinen en het stedelijk gebied.
- Sleutelstraat-Weijereind veilig inrichten voor het langzaam verkeer.
- Verkeersveilige schoolomgevingen.
- Schoolroutes voorzien van goede openbare verlichting.
- Een duurzame en betrouwbare openbare verlichting, waarbij de inwoner zich veilig voelt in het openbaar gebied.
- Een toegankelijke openbare toiletvoorziening voor iedereen.
Hoe en wanneer willen we dit bereiken?
- De doorgaande routes in de kernen worden heringericht voor de fiets. Routes buiten de kernen worden in combinatie met wegenonderhoud verbeterd. (2023 Hulsel, 2025 Hooge Mierde, 2026 Lage Mierde)
- We voeren een onderzoek uit naar de haalbaarheid van een Randweg-West in Reusel. De Wilhelminalaan in Reusel wordt afgewaardeerd. (2024, 2026)
- We maken een fietsstraat van het Beleven. (2024)
- We starten, indien mogelijk samen met de gemeente Bladel, een bestuurlijke lobby op met de bestuurlijke overleggen meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (BO MIRT) en de Provincie. (2023, start lobby)
- We blijven hierbij investeren in een goede regionale samenwerking met de Provincie en gemeente Bladel, mede gelet op ontwikkelingen rondom N284. (Proces loopt)
- We leggen een vrijliggend fietspad aan de Sleutelstraat-Weijereind aan. (2023 grondaankoop, 2024 ruimtelijke procedure, 2025 realisatie)
- We realiseren vijf schoolzones (gecombineerd met doelstelling 1). (2022 Torelaar, 2023 Leilinde en Clemensschool, 2025 Akkerwinde, 2026 D’n Opstap)
- We toetsen de openbare verlichting op belangrijke fietsroutes van schoolgaande kinderen/jongeren aan het beleidsplan Openbare Verlichting 2017-2030. (2023)
- We volgen het beleidsplan Openbare Verlichting 2017-2030 en voeren het beheerplan Openbare Verlichting uit. (2030)
- We realiseren een openbaar toilet in combinatie met het Centrumplan Reusel. (2026)
Kengetallen
- percentage zwaar verkeer (tellingen in relatie tot GVVP metingen)
2.2. Parkeren
Onderwerp uit coalitieprogramma
Bij de herinrichting van dorpspleinen onderzoeken we alternatieven om de parkeerdruk te verlagen en dorpspleinen parkeerluw te maken. Hierdoor ontstaan ruimere verfraaiings- en vergroeningsmogelijkheden.
Wat willen we bereiken, wat is de doelstelling?
Een kwaliteitsimpuls voor de dorpspleinen in de kernen.
Hoe en wanneer willen we dit bereiken?
We onderzoeken de mogelijkheden tot parkeren op andere plaatsen dichtbij een dorpskern dan op de dorpspleinen zelf en kijken naar mogelijkheden om de pleinen meer te vergroenen. (2023 Hulsel, 2025 Hooge Mierde, 2025 Lage Mierde)
2.5. Openbaar vervoer
Onderwerp uit coalitieprogramma
- We houden continu aandacht voor het behoud van het openbaar vervoer van en naar onze gemeente, zowel in de richting van Eindhoven, Tilburg als België. We geven hierbij in regionaal verband onze inbreng waarbij de belangen van onze inwoners steeds voorop staan;
- Er moeten meer mogelijkheden komen om op doordeweekse avonden en op zon- en feestdagen gebruik te maken van het openbaar vervoer tussen Tilburg en Reusel. Hiervoor intensiveren we de lobby naar de concessieverlener (de Provincie Noord-Brabant) en de concessiehouder, leggen we contact met de gemeente Hilvarenbeek, en gaan we in de tussentijd aan de slag met alternatieven voor openbaar vervoer van en naar Tilburg voor op doordeweekse avonden en op zon- en feestdagen.
Wat willen we bereiken, wat is de doelstelling?
- Goede bereikbaarheid van onze gemeente met het openbaar vervoer.
- Openbaar vervoer verbinding richting Tilburg verbeteren.
Hoe willen we dit bereiken?
- We houden dit onderwerp actueel op de bestuurlijke agenda in de regio. (Doorlopend)
- We leveren onze input voor de nieuwe Openbaar Vervoerconcessie in onze regio zodat we mee praten over de aanbesteding van het openbare vervoer van en naar onze gemeente. (2026)
Programma 3: Economie
3.1. Economische ontwikkeling
Onderwerp uit coalitieprogramma
- We zijn kaderstellend, stimuleren duurzame initiatieven en passen, waar nodig, maatwerk toe. We streven daarbij naar minder regels en eenvoudigere procedures;
- We hebben oog voor de schaalsprong-ontwikkelingen die in de Brainportregio op ons afkomen. Daarbij zien we deze economische ontwikkelingen als motor en anticiperen we daarop in onze eigen plannen op het gebied van onder andere woningbouw, mobiliteit en leefbaarheid;
- De unieke samenwerking tussen overheden, onderwijs- en kennisinstellingen en het bedrijfsleven (Triple Helix) in onze Brainportregio voegt waarde toe, waarbij we de stimulans in de komende periode meer vanuit het bedrijfsleven en onderwijs zelf willen zien om ook in de toekomst als regio sterk te blijven;
- We faciliteren de uitrol van een compleet glasvezelnetwerk, zowel binnen als buiten de bebouwde kom.
Wat willen we bereiken, wat is de doelstelling?
- Stimuleren van duurzame economische ontwikkelingen.
- Profiteren van en bijdragen aan economische groei en werkgelegenheid.
- Samenwerking gemeenten, bedrijfsleven en onderwijs behouden.
- Heel de gemeente is in 2025 aangesloten op glasvezel.
Hoe en wanneer willen we dit bereiken?
- We faciliteren duurzame initiatieven, gaan in gesprek met de initiatiefnemers en passen waar nodig maatwerk toe. (Doorlopend)
- Via MRE, Brainport Development, sub-regionaal leveren we onze bijdrage aan de belangrijkste economische thema’s zoals de schaalsprong van Brainport, ontwikkeling Brede welvaart, digitalisering MKB, gezonde arbeidsmarkt, onderwijs, energiecongestie en -transitie. (Doorlopend)
- Het Huis van de Brabantse Kempen is geliquideerd. Er wordt onderzocht hoe we de bestaande samenwerking opnieuw vorm gaan geven op de twee programmalijnen Verbindend landschap en Slimme maakregio. (2022/2023)
- De overeenkomsten met de glasvezelaanbieders worden de komende jaren getekend. De gemeente heeft overleg over de planning en faciliteert en coördineert de graafwerkzaamheden. (2025, gereed)
3.2. Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Onderwerp uit coalitieprogramma
- We gaan flexibel om met de mogelijkheden om kleinere bedrijventerreinen levensvatbaar en toekomstbestendig te houden. Daarbij houden we rekening met bedrijven die reeds gevestigd zijn, maar kijken we ook naar mogelijkheden voor gedeeltelijke herontwikkeling naar woningbouw of een combinatie van beide functies;
- We zetten actief in op fase II van bedrijventerrein Kleine Hoeven en onderzoeken daarbij de mogelijkheden om het opwekken van energie en verbruik ervan, zonder tussenkomst van het netwerk, aan elkaar te koppelen;
- We starten in gezamenlijkheid met de gemeenten Bladel, Eersel en Bergeijk het proces op om te komen tot een fase II van het Kempisch BedrijvenPark.
Wat willen we bereiken, wat is de doelstelling?
- Transformatie van bedrijventerreinen naar woningbouw.
- Uitbreiding bedrijventerrein Kleine Hoeven.
- Ontwikkeling nieuw aanbod bedrijfskavels in de Kempen.
Hoe en wanneer willen we dit bereiken?
- Het onderzoek naar de mogelijkheden voor transformatie van bedrijventerreinen naar woningbouw wordt opgestart. De resultaten van dit onderzoek zijn in 2023 gereed. (2023)
- Voor de aanleg van de tweede fase van bedrijventerrein Kleine Hoeven wordt een bestemmingsplan opgesteld. Duurzaamheid wordt meegenomen in de planvorming. Naar de koppeling met het eventueel aan te leggen zonnepark wordt onderzoek gedaan. (2023, bestemmingsplan)
- Onderzoek naar de uitbreiding van bedrijventerrein Kempisch Bedrijvenpark wordt opgestart. De resultaten van dit onderzoek zijn in 2023 gereed. (2023)
Kengetallen
- Cijfers leegstand bedrijventerreinen
- Cijfers uitgifte kavels bedrijventerreinen
3.3. Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen
Onderwerp uit coalitieprogramma
De weekmarkt is en blijft belangrijk in het centrum van Reusel en die willen we ook tijdens centrumplanwerkzaamheden op een centrale plaats behouden.
Wat willen we bereiken, wat is de doelstelling?
Een bereikbare weekmarkt in het centrum van Reusel.
Hoe en wanneer willen we dit bereiken?
In het Centrumplan is een ruim Marktplein opgenomen, o.a. ten behoeve van de weekmarkt. De realisatie van dit plein is afhankelijk van de uitspraak van de Raad van State inzake het bestemmingsplan stedelijk gebied, centrum Reusel. Bij de aanleg en tijdens de herinrichting van het centrum wordt rekening gehouden met alternatieven voor de weekmarkt en bereikbaarheid. (Afhankelijk van uitspraak RvS)
3.4. Economische promotie
Onderwerp uit coalitieprogramma
- Winkels horen in het centrum thuis en niet daarbuiten. We werken aan een aantrekkelijk winkelgebied waarin het fijn is om boodschappen te doen en gebruik te maken van de horeca;
- In overeenstemming met de kaders die in de Beleidsvisie dag- en verblijfsrecreatie De Kempen (BRET) zijn gesteld, ondersteunen en faciliteren we actief nieuwe recreatieve initiatieven;
- We geven voortvarend uitvoering aan de projecten zoals opgenomen in het Kempenbrede Uitvoeringsprogramma Vrijetijdseconomie (UVP) om voor toeristen en recreanten een gastvrije en aantrekkelijke gemeente te zijn;
- We hechten waarde aan het behoud van cultuurhistorische volksfeesten in de verschillende kernen.
Wat willen we bereiken, wat is de doelstelling?
- Een bruisend boodschappencentrum in Reusel.
- Recreatief aantrekkelijke gemeente zijn.
- Bevorderen van toerisme en recreatie.
- Faciliteren van cultuurhistorische volksfeesten en gilden.
Hoe en wanneer willen we dit bereiken?
- Een bruisend en aantrekkelijk boodschappencentrum conform de centrumvisie en het bestemmingsplan stedelijk gebied, centrum Reusel. De start is afhankelijk van de uitspraak van de Raad van State inzake het bestemmingsplan stedelijk gebied, centrum Reusel. (Afhankelijk van uitspraak RvS)
- Nieuwe initiatieven worden getoetst aan Toetsingskader Dagen verblijfsreactie (voorheen BRET) en waar nodig gefaciliteerd. Doorlopend
- Visit Bladel-Reusel-De Mierden stelt in samenwerking met de gemeente Bladel en gemeente Reusel-De Mierden een plan op. Het plan voor de uitvoering van de deelprojecten is begin 2023 gereed. De deelprojecten worden in de periode 2023- 2026 uitgevoerd. (2023 plan, 2023-2026, uitvoering)
- We faciliteren het behoud van cultuurhistorische volksfeesten, zoals kermis en carnaval en het behoud van de gilden. (Doorlopend)
Kengetallen
- Bezoekersaantallen website Visit Bladel-RDM
Programma 4: Onderwijs
4.2. Onderwijshuisvesting
Onderwerp uit coalitieprogramma
- We willen een volwaardige basisschool in elke kern. Daarbij hoort een veilige schoolomgeving die uitnodigt tot leren en spelen en een verkeersveilige inrichting van de omgeving;
- We willen binnen 2 jaar daadwerkelijk met de vernieuwing/herontwikkeling van de Clemensschool in Hulsel aan de slag zijn;
- We houden de vinger aan de pols voor de andere scholen en willen duidelijk in beeld krijgen wat de leerlingaantal-prognoses zijn, zodat daar qua huisvesting tijdig op kan worden geanticipeerd.
Wat willen we bereiken, wat is de doelstelling?
1-3. Een basisschool in elke kern die past bij het leerlingenaantal van nu en de toekomst.
Hoe en wanneer willen we dit bereiken?
- We behandelen aanvragen voor voorzieningen op basis van de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs en houden deze actueel. (Doorlopend)
- Er volgt een plan voor het toekomstbestendig maken van de Clemensschool in Hulsel. (2023)
- We stellen een integraal onderwijshuisvestingsplan op. (2023)
Kengetallen
- Leerlingenaantal prognoses
4.3. Onderwijsbeleid en leerlingzaken
Onderwerp uit coalitieprogramma
We blijven aandacht besteden aan de zichtbaarheid en bekendheid van het Digi-Taalhuis en het taalcafé, dé plek in onze gemeente waar inwoners terecht kunnen om te werken aan de Nederlandse taal, rekenen of digitaal vaardigheden.
Wat willen we bereiken, wat is de doelstelling?
Verbeteren van de basisvaardigheden van inwoners met betrekking tot de Nederlandse taal, rekenen en digitale vaardigheden.
Hoe en wanneer willen we dit bereiken?
We zorgen dat er aanbod is waar inwoners hun basisvaardigheden op het gebied van de Nederlandse taal, rekenen en digitale vaardigheden kunnen verbeteren en zorgen voor een goede verwijzing naar dit aanbod. (Doorlopend)
Programma 5: Sport, cultuur en educatie
5.1. Sportbeleid en activering
Onderwerp uit coalitieprogramma
- Sporten en bewegen is belangrijk voor iedereen! We maken op bepaalde plaatsen de openbare ruimte beter geschikt als beweegvriendelijke omgeving, zodat deze uitnodigt om te gaan bewegen. We stimuleren laagdrempelige manieren van bewegen, voor jong en oud, zonder én met beperking;
- We geven uitvoering aan het Kempisch Sport- en beweegakkoord. Hieronder vallen projecten zoals het breder inzetten van accommodaties, deskundigheidsverbetering bij clubs en vergroten van sport- en beweegdeelname door de jeugd; We ondersteunen initiatieven zoals ’Uniek Sporten Brabant’ en blijven investeren in Click Sport, het naschoolse sport- en beweegprogramma voor de basisschool.
Wat willen we bereiken, wat is de doelstelling?
- Sporten en bewegen stimuleren, ook in de openbare ruimte.
- Initiatieven op het gebied van sport en bewegen ondersteunen.
Hoe en wanneer willen we dit bereiken?
- Bij reconstructies en inrichting van de openbare ruimte wordt in overleg met omwonenden bepaald op welke manier we de ruimte beweegvriendelijker maken. (Doorlopend)
- We geven uitvoering aan het Kempisch Sport- en Beweegakkoord, ondersteunen Uniek Sporten Brabant en blijven investeren in Click sport en buurtsportcoach projecten. (Doorlopend)
Kengetallen
- Aantal deelnemers Click sport en buurtsportcoach projecten
5.2. Sportaccommodaties
Onderwerp uit coalitieprogramma
- Aanvragen van sportverenigingen worden voortvarend opgepakt. Daarbij geldt als uitgangspunt een creatieve, initiatiefrijke en ondernemende houding van de vereniging, zodat vanuit eigen kracht en in samenwerking met andere verenigingen voor onze gemeente als geheel de beste doelstellingen kunnen worden bereikt;
- We sluiten de ogen niet voor maatschappelijke ontwikkelingen maar willen juist ook dat in de toekomst sportaccommodaties betaalbaar blijven voor verenigingen in onze gemeente en gaan hierover het gesprek aan.
Wat willen we bereiken, wat is de doelstelling?
- Naar vermogen en capaciteit initiatieven van sportverenigingen oppakken waarbij een ondernemende houding van de vereniging verwacht wordt.
- Toekomstbestendige sportaccommodaties in onze gemeente.
Hoe en wanneer willen we dit bereiken?
- We scheppen aan de voorkant duidelijke verwachtingen over wie welke rol heeft en over het proces. (Doorlopend)
- We actualiseren het sportaccommodatieplan; We evalueren en monitoren het beheer en onderhoud van de sportparken; We maken een plan voor het toekomstigbestendig maken van sporthal D’n Houtert in Lage Mierde. (2023, Jaarlijks, 2023)
5.3. Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
Onderwerp uit coalitieprogramma
- Met de cultuurcoaches en scholen worden nieuwe afspraken gemaakt over aanbod van cultuur op scholen, zoals Kunstmenu en Click Cultuur;
- Aan scholen geven we het signaal af muziekonderwijs voor kinderen belangrijk te vinden. Dit doen we door muzikale vorming te stimuleren in het onderwijs en de buitenschoolse opvang.
Wat willen we bereiken, wat is de doelstelling?
1-2. Alle kinderen krijgen de kans om kennis te maken met verschillende culturele en muzikale uitingsvormen.
Hoe en wanneer willen we dit bereiken?
- Samen met scholen en cultuurcoaches maken we afspraken over het cultuuraanbod in scholen (o.a. Kunstmenu). In het kernteam cultuureducatie waar scholen (primair en voortgezet onderwijs), cultuurcoaches, culturele organisaties en gemeenten vertegenwoordigd zijn, maken we samen keuzes over de cultuurinzet. (Doorlopend)
- We stimuleren muziekonderwijs op de basisscholen door uitvoering te geven aan het project “meer muziek in de klas”; We gaan in overleg met de buitenschoolse opvang over behoeften en mogelijkheden om muzikale vorming te stimuleren; Met lokale (muziek-)verenigingen zorgen we voor aanbod na school (zoals samenspel). (2023, 2023, Doorlopend)
Kengetallen
- Aantal deelnemers aanbod op scholen
- Aantal deelnemers kunstmenu
- Aantal deelnemers project “meer muziek in de klas”
5.5. Cultureel erfgoed
Onderwerp uit coalitieprogramma
We hechten waarde aan het behoud van cultuurhistorische volksfeesten in de verschillende kernen.
Wat willen we bereiken, wat is de doelstelling?
Faciliteren van cultuurhistorische volksfeesten en gilden.
Hoe en wanneer willen we dit bereiken?
We faciliteren het behoud van cultuurhistorische volksfeesten, zoals kermis en carnaval en het behoud van de gilden. (Doorlopend)
5.6. Media
Onderwerp uit coalitieprogramma
We vragen aandacht voor het actiever gebruik van sociale media door de lokale omroep om alle inwoners, ook in de toekomst, te kunnen blijven bereiken.
Wat willen we bereiken, wat is de doelstelling?
Een lokaal toereikend media-aanbod zodat alle inwoners, ook in de toekomst, bereikt kunnen worden.
Hoe en wanneer willen we dit bereiken?
We subsidiëren Streekomroep de Kempen en hebben jaarlijks overleg over regionale en landelijke ontwikkelingen en hun inzet daarbij in de Kempen. We vragen hierbij speciale aandacht voor het bereiken van alle leeftijden (0-100) door o.a. actiever gebruik te maken van sociale media. (Doorlopend)
5.7. Openbaar groen en (openlucht)recreatie
Onderwerp uit coalitieprogramma
- We geven uitvoering aan het nieuwe Groenbeleidsplan. Waar nodig wordt met gezond verstand een kwaliteit impuls gegeven aan zichtlocaties en ontmoetingsplaatsen, zoals de komgrenzen, of het aanzicht van gebouwen die grenzen aan zichtlocaties en ontmoetingsplaatsen;
- We stimuleren biodiversiteit door vergroening en verbloeming binnen de kernen. Er komt een herplantplicht voor kapvergunningsplichtige bomen: voor elke boom die eruit gaat, komen er twee terug binnen de gemeente;
- Dorpspleinen moeten een groen aanzicht hebben (vergroening en verbloeming) maar daarnaast wat betreft de inrichting ook geschikt zijn voor culturele activiteiten. In samenspraak met dorpsraden worden pleinen multifunctioneel en groen ingericht;
- We verfraaien akkerranden, fiets- en wandelpaden als toegang naar natuurgebieden met veldbloemen;
- We realiseren meerdere innovatieve en thematische fiets- en wandelroutes, zoals ‘fietskronkels’ of ‘wandelommetjes’. Hierbij maken we gebruik van de kennis die er in de dorpen over de omgeving is en we houden bij de realisatie ook rekening met ouderen en mensen met een beperking;
- We verlengen de route van het rolstoel-/natuurwandelpad Hoevenhei;
- We vestigen op recreatieve routes de aandacht op beeldbepalende elementen of markante rustplaatsen in de natuur middels informatieborden, voorzien van een QR-code;
- We zoeken naar recreatieve (grensoverschrijdende) routes om onze natuurpoorten met elkaar te verbinden;
- We vormen het Beleven om tot fietsstraat en sluiten het af voor auto-, vrachten landbouwverkeer.
Wat willen we bereiken, wat is de doelstelling?
- Een groene kwaliteitsimpuls voor zichtlocaties binnen onze gemeente.
- Uitbreiding groenareaal gericht op herstel bestaande boomstructuren volgens groenbeleid en/of binnen nieuwe vergroeningsprojecten.
- In samenspraak met dorpsraden de dorpspleinen multifunctioneel en groen inrichten.
- Fraaie entrees van natuurgebieden.
- Meerdere fietskronkels aanleggen in de gemeente.
- Verlengen route rolstoel-natuurpad Hoevenhei.
- Bezienswaardigheden op recreatieve routes zichtbaar maken.
- Natuurpoorten met elkaar verbinden middels recreatieve routes.
- Het Beleven veiliger en aantrekkelijker maken voor langzaam verkeer.
Hoe en wanneer willen we dit bereiken?
- We starten stapsgewijs, volgens de aangegeven prioritering in het groenbeleidsplan, met de voorbereiding en uitvoering van kostenneutrale projecten uit het bijbehorende uitvoeringsprogramma. (2023)
- We stellen een herstel- en ontwikkelplan boom/groenstructuren op. (2024)
- Waar mogelijk pakken we vergroening integraal met grootschalige reconstructiewerkzaamheden op. (2023 Hulsel, 2025 Hooge Mierde, 2025 Lage Mierde)
- We implementeren aangepast bermbeheer volgens groenbeleid en faciliteren middels o.a. deelname aan Stila-regeling (Stimuleringsregeling Landschap). (Doorlopend)
- We streven naar de aanleg van twee fietskronkels. Het is de bedoeling om deze nieuw aan te leggen kronkels te combineren met nieuw aan te leggen fietspaden (werk-met-werk maken). De aanleg van één fietskronkel is voorzien in het uitvoeringsprogramma Kempenvisie VTE (UVP). Voor de uitvoering en aanleg van de andere fietskronkel is nog geen budget beschikbaar. (2023/2024)
- De gemeente onderzoekt de mogelijkheid om de route rolstoel-natuurpad te verlengen. (2023)
- Nadat de resultaten van het onderzoek naar de recreatieve routestructuren (wandelroutes, fietsroutes en mindervalide routes) bekend zijn, volgt een plan van aanpak met prioritering om routes te verbeteren en uit te breiden. (2023)
- We hebben overleg met onze partners en initiatiefnemers en gaan in gesprek met onze Belgische buurgemeenten om de mogelijkheden voor een grensoverschrijdende recreatieve routes te onderzoeken. (Proces loopt)
- We maken van het Beleven een fietsstraat. (2024)
Programma 6: Sociaal domein
6.0. Algemeen
Onderwerp uit coalitieprogramma
- Mensen met een hulpvraag moeten zo laagdrempelig mogelijk worden geholpen. Het “Loket van A tot Z” fungeert hierbij als ‘one-stop-shop’ een sleutelrol, waarbij mensen op één plek terecht kunnen voor hun hulpvraag;
- We zoeken naar mogelijkheden om het sociale domein, inclusief zorg voor jeugd, financieel behapbaar te houden. Daarbij richten we onze aandacht op preventie en vroeg-signalering. Hiermee willen we voorkomen dat inwoners in een situatie komen die deelname aan de maatschappij in de weg staat. Speciale aandacht gaat hierbij uit naar onze jongeren, ouderen, en mensen met een beperking.
Wat willen we bereiken, wat is de doelstelling?
- Laagdrempelige beantwoording van hulpvragen op één plek.
- Vroegtijdig signaleren en ondersteuning bieden om te voorkomen dat inwoners zwaardere zorg nodig hebben.
Hoe en wanneer willen we dit bereiken?
- Het Loket van A tot Z is de plek waar inwoners terecht kunnen voor hun hulpvraag. (Doorlopend)
- Vroegsignalering en preventie is de insteek in heel het sociaal domein. Nadere uitwerking vindt plaats in alle programma’s. (Doorlopend)
Kengetallen
- Cliëntervaringsonderzoeken
6.1. Inclusiviteit en burgerparticipatie
Onderwerp uit coalitieprogramma
- Elke kern moet een volwaardig gemeenschapshuis hebben als lokale ontmoetingsplek voor inwoners. Bij de invulling van gemeenschapshuizen wordt aandacht besteed aan de participatie van alle doelgroepen en leeftijden!
- ‘Samen Doen’ blijft onze manier van werken en is geïntegreerd in onze gemeentelijke processen. Echt luisteren naar ideeën van inwoners en ruimte geven om te experimenteren blijft van groot belang om mooie dingen in onze samenleving te laten ontstaan. Het activeren en verbinden van inwoners en het versterken van eigen kracht is hierbij belangrijk;
- Een goede samenwerking met de dorpsraden heeft meerwaarde, samen bereiken we meer. In samenspraak met dorpsraden is een nieuwe samenwerkingsovereenkomst opgesteld. Hierbij wordt jaarlijks een actieplan opgesteld waarin per kern in overleg met de gemeente wordt afgesproken bij welke onderwerpen dorpsraden betrokken willen worden en op welke manier ze hierbij betrokken willen worden (verwachtingsmanagement met goede en tijdige communicatie);
- Maatschappelijke organisaties, verenigingen en dorpsraden worden actief betrokken bij zowel de voorbereiding als de uitvoering van beleid en projecten: Als aanvulling op de goed functionerende dorpsraden in de kleine kernen organiseren we een platform voor burgerparticipatie in Reusel waarin verenigingen en maatschappelijke organisaties worden betrokken bij het beleid en projecten;
- We zijn trots op onze vrijwilligers en zijn zuinig op onze mantelzorgers in de gemeente door ze te ondersteunen waar nodig;
- We voeren een quick-scan uit naar de bereikbaarheid en toegankelijkheid van de openbare ruimten. Daarbij maken we gebruik van de bestaande kennis in onze (lokale) samenleving;
- Bij alle (zowel ruimtelijk als niet-ruimtelijk) beleidsplannen en projecten wordt inclusiviteit expliciet getoetst middels consultatie, bijvoorbeeld door het Gehandicaptenplatform bij alle infrastructurele projecten expliciet te betrekken. Dit moet dan ook in het beleid worden gerapporteerd;
- We geven uitvoering aan de Wet Inburgering en proberen deze mensen een thuis geven, zodat ook zij kunnen participeren in onze samenleving.
Wat willen we bereiken, wat is de doelstelling?
- In elke kern een ontmoetingsplek voor inwoners.
- Een vervolg geven aan Samen Doen.
- Een goede samenwerking met de dorpsraden.
- Een vervolg geven aan Samen Doen.
- Mantelzorgers en vrijwilligers voelen zich in staat hun (zorg)taken uit te voeren.
- Alle inwoners kunnen meedoen in de samenleving.
- Alle inwoners kunnen meedoen in de samenleving.
- Ook inburgeraars nemen zo snel mogelijk deel aan de samenleving.
Hoe en wanneer willen we dit bereiken?
- We realiseren nieuwbouw voor De Kei in Reusel; Samen met de onderwijsstichting wordt er gewerkt aan verbetering van de Clemensschool in Hulsel. Daarbij worden ook ontwikkelingen in relatie tot een ontmoetingsplek in de kern meegenomen. (2023-2024)
- We brengen Samen Doen ook in deze bestuursperiode weer opnieuw onder de aandacht en bieden in een vroegtijdig stadium inwoners en partners de mogelijkheid om mee te denken in beleidsvormende en uitvoerende trajecten. Per traject worden passende partners betrokken. We maken een plan hoe dit nog beter onder de aandacht te brengen. (Doorlopend)
- We voeren regelmatig overleg met de afzonderlijke dorpsraden, en minimaal één keer per jaar met alle dorpsraden gezamenlijk. Medewerkers bepalen samen met de dorpsraad voorafgaand aan een project het mogelijke participatieniveau van de dorpsraad. Op basis van het afgesproken participatieniveau worden verdere procesafspraken gemaakt. (Doorlopend)
- We brengen Samen Doen ook in deze bestuursperiode weer opnieuw onder de aandacht en bieden in een vroegtijdig stadium inwoners en partners de mogelijkheid om mee te denken in beleidsvormende en uitvoerende trajecten. Per traject worden passende partners betrokken. We maken een plan hoe dit nog beter onder de aandacht te brengen. (Doorlopend)
- We ondersteunen mantelzorgers en vrijwilligers door in te zetten op kennisdeling, ontmoeting, educatie en waardering; De sociaal makelaar legt verbindingen tussen partijen om zelfredzaamheid in de buurten en kernen te stimuleren en is de verbinder in (nieuwe) projecten waar vrijwilligers voor nodig zijn. (Doorlopend)
- We ondersteunen initiatieven van inwoners met een beperking en stemmen af met het Gehandicaptenplatform. Daarnaast werken we aan bewustwording en het vergroten van acceptatie door te publiceren over onderwerpen en goede voorbeelden. (Doorlopend)
- Bij beleidsplannen en projecten wordt inclusiviteit getoetst middels consultatie van bv. het Gehandicaptenplatform. (Doorlopend)
- We willen dat inburgeraars zo snel mogelijk deelnemen aan de samenleving en binnen de gestelde termijn inburgeren. Hiervoor werken we intensief samen met partners als KempenPlus en Vluchtelingenwerk en houden regie op het proces. (Doorlopend)
6.2. Wijkteams
Onderwerp uit coalitieprogramma
We versterken de zelfredzaamheid van inwoners door het stimuleren van eigen verantwoordelijkheid en gebruik maken van het eigen sociale netwerk. Daarbij benutten we de kennis en hulp die in onze samenleving dichtbij is.
Wat willen we bereiken, wat is de doelstelling?
We versterken de zelfredzaamheid van inwoners.
Hoe en wanneer willen we dit bereiken?
Dit is de visie en de werkwijze binnen het loket van A tot Z (zie ook 6.0). (Bestaand beleid)
6.3. Inkomensregelingen
Onderwerp uit coalitieprogramma
Een laag inkomen mag geen belemmering vormen om deel te nemen aan de maatschappij.
Wat willen we bereiken, wat is de doelstelling?
Iedereen kan meedoen in de samenleving.
Hoe en wanneer willen we dit bereiken?
- We leveren actief een bijdrage aan de aanpak energiearmoede, bijvoorbeeld door de doelgroep te ondersteunen bij het treffen van energiebesparende maatregelen. (Doorlopend)
- We informeren de doelgroep over mogelijkheden die er zijn voor inwoners met een laag inkomen bijvoorbeeld op gebied van zorgkosten, gezonde voeding, participatie en energie. (Doorlopend)
- We werken intensief samen met schuldeisers van onze inwoners, om al in een vroeg stadium ondersteuning te bieden aan inwoners met betalingsachterstanden. (Doorlopend)
Kengetallen
- Aantal inwoners in een schuldhulpverleningstraject
- Aantal inwoners dat via vroegsignalering in beeld komt bij de gemeente
- Aantal inwoners dat gebruik maakt van een minimaregeling
6.4. Begeleide participatie
Onderwerp uit coalitieprogramma
- We vinden het belangrijk dat iedereen een zinvolle bijdrage aan de maatschappij levert, hetzij op de arbeidsmarkt of via andere vormen van dagbesteding;
- Op de arbeidsmarkt moet iedereen volwaardig mee kunnen doen. Om bij te dragen aan een inclusieve arbeidsmarkt benutten we het netwerk van werkgevers in de regio, stimuleren we goede matching en begeleiding en treffen we een voorziening voor beschut werk, zodat ook mensen met een arbeidsbeperking met begeleiding en aanpassingen op een volwaardige wijze aan de slag te kunnen gaan.
Wat willen we bereiken, wat is de doelstelling?
Iedereen werkt mee.
Hoe en wanneer willen we dit bereiken?
- We begeleiden inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt naar een baan in het reguliere bedrijfsleven. Als dit niet haalbaar is, dan hebben we werk beschikbaar bij KempenPlus. (Doorlopend)
- We vragen onze opdrachtnemers om invulling te geven aan Social Return. (Doorlopend)
- We onderzoeken de mogelijkheden voor een soepele overgang tussen arbeidsmatige dagbesteding en beschut werk. (Doorlopend)
Kengetallen
- Aantal inwoners met een bijstandsuitkering
- Aantal inwoners dat met loonkostensubsidie (LKS) aan het werk is
- Aantal inwoners dat instroomt in beschut werk
6.6. Maatwerkvoorzieningen (Wmo)
Onderwerp uit coalitieprogramma
We blijven inzetten op een scherpe inkoop van zorg per product en vermindering van de bijbehorende regeldruk.
Wat willen we bereiken, wat is de doelstelling?
Inzet op scherpe inkoop en vermindering van regeldruk.
Hoe en wanneer willen we dit bereiken?
Er wordt altijd gestuurd op een optimale inkoop: een goede kwaliteit voor een scherpe prijs. Dit is niet perse de laagste prijs. Regeldruk is bij elk inkooptraject een belangrijk aandachtspunt. Dit doen we in samenwerking met andere gemeenten. (Bestaand beleid)
6.7.1. Maatwerkdienstverlening 18+
Onderwerp uit coalitieprogramma
- We willen zorg lokaal regelen en kleinschalige maatwerkvoorzieningen dichtbij huis in stand houden;
- We houden de vinger aan de pols en blijven de landelijke ontwikkelingen met betrekking tot de inkomenstoets voor hulp bij de huishouding nadrukkelijk volgen.
Wat willen we bereiken, wat is de doelstelling?
Zorg regelen zoveel mogelijk lokaal en dichtbij huis.
Hoe en wanneer willen we dit bereiken?
We doen dit door op maat voorzieningen aan te bieden. (Doorlopend)
6.7.2. Maatwerkdienstverlening 18-
Onderwerp uit coalitieprogramma
- We behouden de inzet van een jeugdcoach, waar mogelijk in combinatie met buurgemeenten;
- We zetten in op vroegtijdig signaleren en handelen om complexere problematiek te voorkomen. Een goede indicatiestelling vormt daarbij het uitgangspunt;
- We proberen wachtlijsten te beperken en langdurige trajecten te voorkomen en verwijzen meer door naar vrij toegankelijke voorzieningen;
- We streven naar één contactpersoon per gezin om onderliggende problematiek te kunnen signaleren en de samenwerking tussen verschillende zorgpartners te coördineren.
Wat willen we bereiken, wat is de doelstelling?
Gezinnen en kinderen worden tijdig, in samenhang en effectief ondersteund, zodat jeugdigen veilig kunnen opgroeien, hun talenten kunnen ontwikkelen, zelfredzaam zijn en langdurige hulpverleningstrajecten worden voorkomen.
Hoe en wanneer willen we dit bereiken?
- De jeugdcoach is actief in alle kernen. (Bestaand beleid)
- We continueren de uitvoering van het Meerjarenbeleidskader Jeugdhulp 2020-2024 en werken samen met de andere Kempengemeenten aan de ontwikkeling van een nieuw Meerjarenbeleidskader Jeugdhulp. (Bestaand beleid)
- We leveren een bijdrage aan de Hervormingsagenda Jeugd en het Transformatieplan dat zich richt op verandering, vernieuwing en financiële houdbaarheid van jeugdhulp. (Doorlopend)
- We laten jeugdhulp beter aansluiten op jeugdigen die in het onderwijs uitvallen. Er is sprake van collectieve bekostiging van jeugdhulp in het (speciaal) onderwijs. (Doorlopend)
6.8.1. Geëscaleerde zorg 18+
Onderwerp uit coalitieprogramma
We zorgen voor een goede samenwerking in de keten van gemeenten en zorgaanbieders voor het specialistische aanbod van beschermd wonen.
Wat willen we bereiken, wat is de doelstelling?
Bij de beweging van beschermd wonen naar beschermd thuis samenwerking en casusregie bij meervoudige zorgproblematiek met eventuele veiligheidscomponent.
Hoe en wanneer willen we dit bereiken?
Beschermd Wonen (24 uurs toezicht en bescherming) wordt gedecentraliseerd. Deze decentralisatie en beweging van beschermd wonen naar beschermd thuis wordt in diverse regionale werkgroepen voorbereid en geïmplementeerd. We implementeren de Integrale Aanpak ter Voorkoming van Escalatie (AVE) bij huishoudens met oplopende problematiek. Het doel is het voorkómen van een dreigend escalerende en het beperken en beëindigen van een escalerende situatie. Dit is ook van toepassing op gezinnen met kinderen (18-). (Decentralisatie datum 1-1-2023 is uitgesteld 2024)
6.8.2. Geëscaleerde zorg 18-
Onderwerp uit coalitieprogramma
We proberen uithuisplaatsingen bij jeugdigen te voorkomen. Dit is echt een laatste middel als alle andere mogelijkheden zijn uitgeput.
Wat willen we bereiken, wat is de doelstelling?
Nul of jaarlijks een daling van het aantal uithuisplaatsingen.
Hoe en wanneer willen we dit bereiken?
Voor kinderen met een kinderbeschermingsmaatregel of jeugdreclassering wordt tijdig een vaste jeugdbeschermer, een gedragen koers en passende hulp ingezet. Daarnaast trainen we medewerkers op het vroegtijdig signaleren van opvoed- en opgroeiproblemen, zodat zorg eerder en in gezamenlijkheid wordt bepaald en ingezet. Hiervoor is een integrale samenwerking tussen gemeenten, zorgaanbieders, scholen en gecertifieerde instellingen nodig. (Doorlopend)
Kengetallen
Aantal uithuisplaatsingen
Programma 7: Volksgezondheid en milieu
7.1. Volksgezondheid
Onderwerp uit coalitieprogramma
- De insteek van ons gezondheidsbeleid is gebaseerd op preventie en voorlichting: voorkomen is beter dan genezen. We beseffen dat hiervoor een lange adem nodig is. Belangrijke speerpunten hierbij zijn ouderbetrokkenheid, bewustwording creëren en laagdrempelige vormen van ontmoeting en bezigheid, zodat iedereen mee kan doen. Kempenbranie is hierin belangrijk om dit doel te realiseren;
- We streven naar het volledig rookvrij worden van openbare gebouwen, scholen en sportaccommodaties.
- We vinden het belangrijk dat er voldoende ambulances beschikbaar zijn voor onze gemeente en dat deze op tijd komen als ze nodig zijn. We houden continu aandacht voor het versnellen van de aanrijtijden van ambulances door het capaciteits- en spreidingsplan nauwlettend te volgen en constant een actieve lobby te houden naar de GGD met de boodschap dat ook het landelijk gebied recht heeft op tijdige ambulancevoorziening;
- Een Automatische Externe Defibrillator (AED) in de nabije omgeving kan levens redden omdat in geval van een hartstilstand elke seconde telt. We houden een dekkend AED-netwerk in stand zodat er altijd een AED in de buurt beschikbaar is en de aanwezigheid daarvan bekend is.
Wat willen we bereiken, wat is de doelstelling?
- Eenzaamheid onder inwoners aanpakken en terugdringen; Het welbevinden van jongeren verbetert en het middelengebruik neemt af; Elk kind heeft een Kansrijke Start.
- Kinderen groeien rookvrij op.
- Aandacht houden voor het versnellen van aanrijtijden van onze hulpdiensten.
- Dekkend netwerk van AED’s en burgerhulpverleners
Hoe en wanneer willen we dit bereiken?
- We bieden trainingen aan om eenzaamheid te herkennen en bespreekbaar te maken. We stimuleren dat organisaties in de regio aandacht hebben voor het thema eenzaamheid. Waar nodig faciliteren we bepaalde projecten om eenzaamheid (of de achterliggende oorzaken) aan te pakken. Denk aan Join us en Lofjoe; We continueren de Kempenbranie aanpak. Dit betekent een tweejaarlijkse monitoring onder jongeren uitgevoerd door de
GGD, snelle terugkoppeling van de resultaten en samen met partners en ouders inzetten op de beschermende en risicofactoren; We stimuleren samenwerking tussen partijen die zich bezig houden met gezinnen tijdens de eerste 1.000 dagen van het kind en we besluiten of we starten met de interventie Nu Niet Zwanger. (Doorlopend) - We stimuleren en belonen sportaccommodaties die rookvrij worden. De tijdelijke regeling hiervoor in 2022 wordt verlengd in de jaren 2023 en 2024. (2023/2024)
- We houden dit onderwerp actueel op de bestuurlijke agenda bij de GGD. (Doorlopend)
- We gaan periodiek in overleg met onze partners en evalueren daarbij de aanpak zoals beschreven in beleidsnotitie AED netwerk Reusel-De Mierden. Daarnaast rusten we, als pilot, één van de wagens van de buitendienst uit met een AED voor een ‘mobiele’ inzet om de toegevoegde waarde hiervan te kunnen ervaren. (2023, evaluatie en pilot)
Kengetallen
- Aantal sportaccommodaties dat rookvrij is
- Aantal AED’s en burgerhulpverleners
- Aantal inzetten ‘mobiele’ AED
7.2. Riolering
Onderwerp uit coalitieprogramma
- In het kader van klimaatadaptatie nemen we maatregelen in de openbare ruimte om de gevolgen van hitte/droogte en wateroverlast beter te ondervangen;
- We stimuleren de bewustwording onder inwoners en ondernemers om zelf meer groen en minder verharding op eigen terrein te hebben (bijvoorbeeld door de actie ‘tegel eruit, plant erin!’) en om schoon hemelwater af te koppelen zodat dit niet in het riool terecht komt.
Wat willen we bereiken, wat is de doelstelling?
- Een klimaat robuuste gemeente waar het prettig wonen en recreëren is.
- Stimuleren bewustwording en eigen verantwoordelijkheid voor meer klimaat adaptieve maatregelen.
Hoe en wanneer willen we dit bereiken?
- Eind 2021 heeft de raad de uitvoeringsagenda Klimaatadaptatie vastgesteld. Daarin staat een aantal deelprojecten benoemd waar we de komende jaren uitvoering aan geven: 1) Onderzoek naar mogelijkheden waterberging Voort / Schoolstraat in Reusel; 2) Aanleg watertappunt bij busstation; 3) Aanleg hemelwaterader Wilhelminalaan Reusel; 4) Mogelijke deelname NK Tegelwippen samen met andere Kempengemeenten. Daarnaast wordt er een nieuw Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan (VGRP) opgesteld. (2023)
- Er wordt, conform de uitvoeringsagenda Klimaatadaptatie, een meerjarige communicatiestrategie opgesteld. (2023)
7.3. Afval
Onderwerp uit coalitieprogramma
- Het mobiele scheidingsstation, voor kleine hoeveelheden recyclebaar afval, krijgt een vervolg;
- We onderzoeken de mogelijkheid voor een ‘steviger’ alternatief voor de restafvalzakken;
- We monitoren afvaldumping nauwgezet en gaan, waar mogelijk, over tot handhaving en verhalen kosten van het opruimen van afvaldumping op de vervuiler.
Wat willen we bereiken, wat is de doelstelling?
- Recycling stimuleren, ook van kleine hoeveelheden grondstoffen.
- Alternatief voor restafvalzak.
- Minder afvaldumping.
Hoe en wanneer willen we dit bereiken?
- Om ook kleine hoeveelheden recyclebare grondstoffen in te zamelen is een goed service- en voorzieningenniveau nodig, zoals het mobiele scheidingsstation. (2023)
- We gaan op zoek naar een ‘steviger’ alternatief voor de restafvalzakken. (2023)
- We monitoren de afvaldumping en gaan, waar mogelijk, over tot handhaving en verhalen de kosten van het opruimen van afvaldumping op de vervuiler. (Doorlopend)
Kengetallen
- Jaarlijkse cijfers (rest)afval
7.4. Milieubeheer
Onderwerp uit coalitieprogramma
- We geven uitvoering aan de Transitievisie Warmte door inwoners te informeren en de overgang van het gebruik van aardgas naar duurzame alternatieven voor woningen te stimuleren;
- We gaan er volledig voor om de doelstelling uit de Klimaatvisie ‘onze gemeente energieneutraal in 2025’ te behalen;
- We stimuleren het gebruik van daken voor het opwekken van zonne-energie, maar we gaan terughoudend om met nieuwe grootschalige initiatieven voor windparken of grondgebonden zonneparken. Met in achtneming van de realisatie van het windpark Agro-Wind wordt de komende 4 jaar geen medewerking verleend aan initiatieven voor grootschalige opwek van windenergie en initiatieven voor grootschalige grondgebonden zonneparken buiten de daarvoor aangewezen en opengestelde gebieden;
- We streven naar een waterstoffabriek binnen de gemeente;
- De capaciteit van het huidige elektriciteitsnet staat onder druk, waardoor ook in onze regio geen transportcapaciteit meer beschikbaar is. We intensiveren de lobby om dit probleem aan te pakken en onderzoeken tegelijkertijd zelf de mogelijkheden om het opwekken van energie en verbruik ervan, zonder tussenkomst van het netwerk, aan elkaar te koppelen;
- We creëren extra laadpalen voor elektrische voertuigen door hier aandacht voor te hebben bij ruimtelijke projecten en de mogelijkheid te onderzoeken om laadpalen te integreren in lantaarnpalen;
- Bij herbouw- of herinrichtingsprojecten worden zoveel mogelijk grondstoffen hergebruikt.
- We stimuleren de verplaatsing van milieuhinderlijke bedrijven waarvan door de omgeving overlast wordt ervaren;
- We continueren een gecoördineerde aanpak voor ongediertebestrijding.
Wat willen we bereiken, wat is de doelstelling?
- Stimuleren overgang aardgas naar duurzame alternatieven.
- ‘Onze gemeente energieneutraal in 2025’.
- Stimuleren van zonnepanelen op daken.
- Een waterstoffabriek in onze gemeente.
- Voldoende netwerkcapaciteit.
- Extra laadpalen voor elektrische voertuigen.
- Stimuleren hergebruik grondstoffen.
- Faciliteren en stimuleren van gewenste gebiedsontwikkelingen.
- Gecoördineerde aanpak voor ongediertebestrijding.
Hoe en wanneer willen we dit bereiken?
- De Transitievisie Warmte is eind 2021 door de raad vastgesteld. Conform deze visie wordt een uitvoeringsprogramma, inclusief de projecten en communicatie, opgesteld. (2023, uitvoeringsprogramma)
- We faciliteren en/of stimuleren verschillende projecten en plannen om als gemeente energieneutraal te worden, waaronder uitvoering geven aan de Transitievisie Warmte en het faciliteren van verschillende zoninitiatieven, zoals zonnepanelen op daken. Het zonnepark naast Kleine Hoeven in Reusel wordt opengesteld. Initiatieven zijn echter onder voorbehoud in verband met de beschikbaarheid van netcongestie. De vergunning voor het Windpark in Reusel ligt voor uitspraak bij de Raad van State. (Doorlopend, proces loopt)
- We stimuleren zonnepanelen op daken en geven hierin het goede voorbeeld door zonnepanelen te plaatsen op gemeentelijk vastgoed. (Doorlopend)
- Mocht er een plan zijn voor een waterstoffabriek dan toetsen we of een dergelijk initiatief mogelijk en passend is. We nemen hierin niet zelf het initiatief. (Afhankelijk van initiatief)
- We zijn regelmatig in gesprek met Enexis en TenneT en anticiperen op alle mogelijkheden. Daarnaast zijn we met de bedrijventerreinen in overleg over slimme oplossingen. (Doorlopend)
- De gemeente adviseert Vattenfall over geschikte locaties voor de laadpalen. Bij overeenstemming over de locatie neemt de gemeente het verkeerbesluit voor het aanwijzen van de parkeervakken inclusief laadpalen. (2023)
- We stimuleren hergebruik van grondstoffen en duurzame bouw en geven hierin het goede voorbeeld, zoals bij nieuwbouw van De Kei. (Doorlopend)
- We starten een pilot gebiedsontwikkeling. Na twee jaar wordt de pilot geëvalueerd. Hiervoor wordt een plan van aanplak opgesteld, middelen beschikbaar gesteld en een (externe) projectleider aangesteld. De gebieden worden geselecteerd in overleg en op basis van prioritering en beschikbare ambtelijke capaciteit. (2023/2024)
- De beheersing van de eikenprocessierups blijven we de komende jaren uitvoeren volgens het beheersingskader eikenprocessierups dat in 2020 is vastgesteld. De opvang voor zwerfdieren is sinds 2022 ondergebracht bij stichting ROZE in Eindhoven. Meldingen over ratten worden gemonitord en doorgezet naar een gespecialiseerd bedrijf. Als de overlast echt specifiek en aantoonbaar door een particulier wordt veroorzaakt dan betaalt deze zelf voor de bestrijding. Bij overlast door andere insecten of ongedierte wordt advies ingewonnen bij het Kennis- en Adviescentrum Dierplagen. Afhankelijk van dit advies treft de gemeente maatregelen. (Doorlopend)
Programma 8: Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing
8.1. Ruimte en leefomgeving
Onderwerp uit coalitieprogramma
- We zoeken naar mogelijkheden voor het faciliteren en stimuleren van bepaalde gebiedsontwikkelingen om zo bijvoorbeeld de verplaatsing van milieuhinderlijke bedrijven mogelijk te maken;
- We hechten zeer veel waarde aan een goede omgevingsdialoog. Daarom is de omgevingsdialoog een verplichting bij elke ruimtelijke ontwikkeling. Daarbij is het van groot belang dat er vooraf aan goed verwachtingsmanagement wordt gedaan over de inbreng van de omgeving en dat de initiatiefnemer achteraf verantwoordt wat er wel of niet met de inbreng van omwonenden is gedaan en waarom;
- We temporiseren de uitrol van de Omgevingswet als de datum van inwerkingtreding verder wordt uitgesteld;
- Herbestemming van vrijkomende agrarische bedrijfsgebouwen (VAB) moet maatwerk zijn: we kijken wat er ter plaatse mogelijk is, waarbij veel waarde wordt gehecht aan de omgevingsdialoog en het effect op de fysieke omgeving;
- We streven ernaar de gewenste ontwikkelingen aan de Zuidzijde van de Markt zoals beschreven in het Centrumplan Hart voor Reusel binnen 4 jaar te hebben gerealiseerd. Daar hoort voor ons ook bij het afwaarderen van de Wilhelminalaan voor zwaar verkeer en landbouwverkeer;
- De ruimte die vrijkomt op de begane grond van het gemeentehuis krijgt een maatschappelijke en/of dienstverlenende invulling.
Wat willen we bereiken, wat is de doelstelling?
- Een gebiedsgerichte aanpak om integraal initiatieven in een gebied op te kunnen pakken.
- Iedereen mag meepraten over initiatieven in zijn directe woonomgeving.
- Klaar zijn voor de implementatie van de Omgevingswet.
- Maatwerk leveren bij herbestemming vrijkomende agrarische bedrijfsgebouwen.
- Een bruisend boodschappencentrum in Reusel.
- Voorkomen van leegstand in het gemeentehuis.
Hoe en wanneer willen we dit bereiken?
- We starten een pilot gebiedsontwikkeling. Na twee jaar wordt de pilot geëvalueerd. Hiervoor wordt een plan van aanplak opgesteld, middelen beschikbaar gesteld en een (externe) projectleider aangesteld. De gebieden worden geselecteerd in overleg en op basis van prioritering en beschikbare ambtelijke capaciteit. (2023/2024)
- Er wordt in het kader van de Omgevingswet een raadsvoorstel voor verplichte participatie, adviesrecht en delegatie voorgelegd. De gemeenteraad wordt nader geïnformeerd over de omgevingsdialoog en hoe we daarin handvatten kunnen bieden. (2022/2023)
- Afhankelijk van de datum inwerkingtreding doen we wat we minimaal moeten doen voor de implementatie Omgevingswet en houden daarbij oog voor een goede dienstverlening en behoud van voldoende capaciteit. (2022/2023)
- We gaan het gesprek aan met de initiatiefnemer en leveren maatwerk waarbij gekeken wordt naar de ‘juiste ontwikkeling op de juiste plaats’. De ervencoach is daarbij het eerste aanspreekpunt. Bij herbestemming hebben we aandacht voor eventuele signalen van ondermijning. Daarnaast blijven we investeren in een goede werkrelatie met de provincie en andere ketenpartners. (Doorlopend)
- Een bruisend en aantrekkelijk boodschappencentrum conform de centrumvisie en het bestemmingsplan stedelijk gebied, centrum Reusel. De start is afhankelijk van de uitspraak van de Raad van State inzake het bestemmingsplan stedelijk gebied, centrum Reusel. (Afhankelijk van uitspraak RvS)
- De gesprekken over de invulling van de lege ruimten worden weer opgepakt en zijn ook afhankelijk van ontwikkelingen rondom nieuwbouw van De Kei. (2023)
Kengetallen
- Aantal principeverzoeken, omgevingsplannen
8.2. Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)
Onderwerp uit coalitieprogramma
- We zetten het bestaande actieve grondbeleid voort;
- We differentiëren de grondprijzen naar gelang het voorzieningenniveau van
een kern.
Wat willen we bereiken, wat is de doelstelling?
- Een actief en strategisch grondbeleid.
- Woningen voor iedere doelgroep en naar behoefte van elke kern.
Hoe en wanneer willen we dit bereiken?
- We zetten het bestaande grondbeleid conform de Nota Grondbeleid voort. (Bestaand beleid)
- De grondprijzen worden in een grondprijzenbrief gepubliceerd. Conform de Nota grondbeleid wordt een externe deskundige ingeschakeld voor het bepalen van de grondprijzen. (Bestaand beleid)
8.3. Wonen en bouwen
Onderwerp uit coalitieprogramma
- Het bouwen van meer woningen dan het toegewezen woningcontingent heeft onze prioriteit;
- We laten de labels ‘starterswoningen’ en ‘seniorenwoningen’ los, dus selecteren niet langer op leeftijd, met uitzondering van woonzorgwoningen;
- We onderzoeken hoe we binnen de grenzen van de wet bepaalde contingenten woningbouw kunnen reserveren voor eigen inwoners;
- We zorgen voor een constante woningbouwontwikkeling in elke kern (naar de behoefte van die kern). We wachten dus niet eerst de volledige realisatie van een lopend woningbouwplan af, maar we kijken verder naar een volgend woningbouwplan om zo een constante woningaanvoer in elke kern te bewerkstelligen;
- We zoeken binnen de mogelijkheden van de (Omgevings)wet naar kortere en soepelere procedures voor woningbouwontwikkelingen. Denk hierbij aan het omzetten van een bedrijfsbestemming naar woonbestemming op inbreidingslocaties en woningsplitsingen;
- We willen de wachtlijsten verlagen en gaan om die reden actief op zoek naar locaties binnen de gemeente om het aantal sociale huurwoningen te verhogen;
- We maken in de Woonvisie een duidelijk onderscheid tussen sociale koop- en sociale huurwoningen;
- Gelet op de ontwikkelingen in de Brainportregio en de druk die dit op woningbouw geeft, trekken we op dit thema met nadruk gezamenlijk op met de andere Kempengemeenten;
- We hebben een stimulerende en faciliterende rol bij CPO-initiatieven (collectief particulier opdrachtgeverschap) voor alle doelgroepen;
- Initiatieven voor huisvesting van arbeidsmigranten moeten voldoen aan het Ruimtelijk afwegingskader voor initiatieven voor huisvesting van arbeidsmigranten en bij voorkeur zijn gelegen in de nabijheid van het werk/bedrijf op bedrijventerreinen.
Wat willen we bereiken, wat is de doelstelling?
- Bouwen van 488 woningen in de periode 2022-2026.
- Woningen voor elke doelgroep.
- Bouwen voor eigen inwoners.
- Realisatie voldoende woningen in elke kern.
- Versnellen procedures woningbouw.
- Verhogen aanbod sociale huurwoningen.
- Duidelijkheid over onderscheid sociale huur- en koopwoningen.
- Samenwerken in de Kempen op het gebied van woningbouw.
- Faciliteren van CPO-initiatieven.
- Goede huisvesting van arbeidsmigranten.
Hoe en wanneer willen we dit bereiken?
- In de gemeentelijke woningbouwopgave voor de periode 2022-2026 zijn al extra woningen toegevoegd. De gemeente faciliteert de woningbouwopgave waar het kan volgens de vastgestelde prioritering. De planning is niet altijd haalbaar vanwege uitvoeringsproblemen, zoals de trage behandeling van bezwaren bij Raad van State, gebrek aan ambtelijke capaciteit en voortgang in planvorming bij initiatiefnemers. (Doorlopend)
- We geven uitvoering aan de vastgestelde Kempische woonvisie en hanteren hierbij de bijbehorende regionale begrippenlijst. (Doorlopend)
- We moeten de landelijke wetgeving hierin volgen. (Wettelijke verplichting)
- We faciliteren woningbouwinitiatieven en kijken daarbij altijd vooruit naar nieuwe mogelijkheden en initiatieven om zo te kunnen voorzien in de woningbouwbehoefte. Wij handelen pro-actief en zijn hierover waar nodig in overleg met onze ketenpartners. (Doorlopend)
- We moeten de landelijke wetgeving hierin volgen. (Wettelijke verplichting)
- Het onderwerp beschikbaarheid sociale huurwoningen maakt onderdeel uit van de prestatieafspraken met de woningbouwcorporaties. (Doorlopend)
- We moeten de landelijke wetgeving hierin volgen. (Wettelijke verplichting)
- We hebben afstemming met de andere Kempengemeenten over de regionale woningbouwopgave. Deze woningbouwopgave vormt ook een onderdeel van de Kempische Ontwikkelstrategie. De Kempische Woonvisie vormt hiervoor de basis. (2022)
- We faciliteren CPO-initiatieven conform de Kempische Woonvisie en op basis van prioritering en beschikbare ambtelijke capaciteit. (Afhankelijk van initiatief)
- Wij geven uitvoering aan het vastgestelde Ruimtelijk afwegingskader voor de huisvestiging van arbeidsmigranten en toetsen initiatieven hieraan. (Doorlopend)
Kengetallen
- Prognoses en aanbod woningbouw (waar mogelijk gedifferentieerd)
- Prestatieafspraken woningbouwcorporaties