Bodemonderzoek
Wil je ergens bouwen, slopen of graven? Dan is het misschien nodig om een bodemonderzoek te (laten) doen. Ook in andere situaties kan een bodemonderzoek nodig zijn. Bijvoorbeeld wanneer je bodemverontreiniging tegenkomt. Op deze pagina lees je meer over wat een bodemonderzoek is, en hoe je zo'n onderzoek uitvoert.
Door de jaren heen is de bodem in onze gemeente op sommige plekken vervuild geraakt. Dat noemen we bodemverontreiniging. Verontreinigde grond moeten we schoonmaken of 'saneren'. Dat is beter voor mens, dier en natuur. Door bodemonderzoek te doen kunnen we erachter komen welke grond vervuild is en schoongemaakt moet worden. Daarom is het in sommige situaties zinvol of zelfs noodzakelijk om een bodemonderzoek uit te (laten) voeren. Denk bijvoorbeeld aan:
- bouwen, renoveren, wijzigen of slopen van een gebouw;
- kopen of verkopen van grond, een woning of een locatie;
- ontgraven, gebruiken, verplaatsen en opslaan van grond;
- een vermoeden of het vinden van vervuiling in de grond.
Wanneer is de bodem schoon genoeg?
Een bodemonderzoek moet laten zien dat een stuk grond geschikt is voor het doel waarvoor je de grond wilt gebruiken. Dat betekent dat de eisen voor de bodem rond een woning, moestuin of akker strenger zijn dan voor een industrieterrein. Over het algemeen moeten er geen vervuilende of gevaarlijke stoffen in de grond zitten, zoals zink, koper, lood, teer, olie, PFAS of asbest.
Wat moet ik doen?
Of je een bodemonderzoek moet (laten) uitvoeren en wat dat onderzoek dan inhoudt, verschilt per situatie. Lees hieronder wat je moet doen in jouw situatie.
Bodeminformatie inzien
Bodeminformatie is in twee archieven beschikbaar: het gemeentelijke en het provinciale archief. In het gemeentelijke archief vind je vooral bodemonderzoeken die zijn ingediend bij bouw- of milieuvergunningen vergunningen, (ondergrondse) tanks, asbestdaken en voormalige zinkaswegen. In het provinciale archief vind je informatie over eerdere bodemsaneringen. Het is slim om beide archieven te raadplegen.
Gemeentelijke archief
Bodeminformatie uit het gemeentelijke archief is op te vragen via milieusamenwerking@eersel.nl. Vermeld hierbij duidelijk over welke perceel of adres (eventueel voorzien van een duidelijk kaartje) je de informatie wilt ontvangen.
De gemeente Reusel-De Mierden heeft ook een bodemkwaliteitskaart en een bodemkwaliteitskaart voor PFAS waarin je gegevens over de bodemkwaliteit van de gemeente kunt vinden.
Provinciale archief
Provinciale bodeminformatie is online beschikbaar via de 'Omgevingsrapportage Noord-Brabant'. Als je bodemdossiers van de Provincie wilt opvragen, kijk dan in de omgevingsrapportage voor de juiste gegevensbeheerder of archieflocatie:
- De provinciale bodemdossiers tot 2010 kan je opvragen bij het publieksportaal van het Brabants Historisch Informatie Centrum.
- De provinciale bodemdossiers vanaf 2010 zijn op te vragen bij de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant via bodemloket@odzob.nl.
Meer informatie
Voor meer informatie over bodemkwaliteit, -onderzoek of -saneringen kun je contact opnemen met ons opnemen via 0497 - 650 650 of milieusamenwerking@eersel.nl (wij werken hierin samen met de gemeente Eersel).