Beschermd wonen
Bij beschermd wonen woont u in een instelling waarbij toezicht en begeleiding is. Het doel hiervan kan bijvoorbeeld zijn om u te leren verantwoordelijk om te gaan met geld en uw woonsituatie. Ook kan er op deze manier op u worden gelet om er zeker van te zijn dat u goed voor uzelf zorgt. De gemeente kan u helpen wanneer u hier ondersteuning bij nodig hebt.
Wat moet ik doen?
Als u gebruik wil maken van beschermd wonen, dan geeft u dit aan bij de gemeente. U geeft aan welke problemen u heeft.
De gemeente gaat dan vervolgens kijken welke mogelijkheden er zijn en een onderzoek uitvoeren. Als uw gemeente de taken heeft uitbesteed aan een andere gemeente dan kunt u toch melding maken bij uw eigen gemeente. Uw eigen gemeente zorgt er dan voor dat uw melding bij de andere gemeente terecht komt.
Hoe werkt het?
Als u veel, van elkaar verschillende, problemen heeft kunt u eventueel aanspraak maken op beschermd wonen.
Iedere gemeente is zelf verantwoordelijk voor beschermd wonen. Uw gemeente kan wel de taken uitbesteden aan een andere gemeente bij u in de buurt. Deze gemeente bepaalt of u in aanmerking komt voor beschermd wonen en geeft u dan ook het besluit hierover. Als u in aanmerking komt dan geeft deze gemeente ook de voorziening aan u. De gemeente kan hiervoor een bijdrage in de kosten vragen.
Hoe lang duurt het?
Nadat u zich gemeld heeft bij de gemeente, heeft het college 6 weken de tijd om onderzoek te doen. U krijgt een verslag van de uitkomsten van het onderzoek en de oplossing die de gemeente u wil bieden. Daarna kunt u een aanvraag indienen. Binnen 2 weken na de aanvraag ontvangt u bericht of u in aanmerking komt.
Contact
- vanatotz@reuseldemierden.nl
- 0497- 582 100 (bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 9.00 – 12.30 uur en op dinsdag ook van 12.30 uur – 17.00 uur)