Aanpassen onjuiste persoonsgegevens

De gemeente houdt gegevens over haar inwoners bij in de Basisregistratie Personen (BRP). Als uw persoonsgegevens niet goed geregistreerd staan, kunt u de gemeente vragen om dit aan te passen. U kunt uw gegevens controleren op MijnOverheid.

In de BRP staan naast uw voornamen, achternaam, geslacht en burgerservicenummer (BSN) gegevens over uw:

  • ouders;
  • nationaliteit;
  • huwelijk of geregistreerd partnerschap;
  • overlijden;
  • inschrijving in de BRP;
  • verblijfplaats (adres);
  • kinderen;
  • verblijfstitel (als u uit een ander land komt);
  • gezagsverhouding en curatele;
  • reisdocument (paspoort en/of identiteitskaart);
  • kiesrecht.

Afspraak maken

Wat moet ik doen?

  • U vraagt de gemeente om uw gegevens aan te passen. Dit heet een correctieverzoek.
  • Laat zien dat uw gegevens niet kloppen. Bijvoorbeeld in een brief van de gemeente waarin uw gegevens fout vermeld staan. Of door een schermafbeelding te maken van uw gegevens die op MijnOverheid staan.

Wat moet ik meenemen?

  • Uw geldige identiteitsbewijs
  • Een document waarop uw foute gegevens staan
  • Een officieel document waarop de juiste gegevens staan, bijvoorbeeld een huwelijksakte

Hoe lang duurt het?

  • Binnen 4 weken past de gemeente de foute gegevens aan.
  • De gemeente stuurt u een brief als uw gegevens zijn aangepast.
  • Ook als de gemeente uw gegevens niet kan of mag aanpassen, krijgt u daarover een brief.

Als u het niet eens bent met de beslissing op uw verzoek, dan kunt u bezwaar maken bij de gemeente.

Aanvullende informatie

Het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO) is onderdeel van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG). Het MFO helpt burgers, bedrijven en overheidsorganisaties bij het corrigeren van een fout in een overheidsregistratie.

Contactpersonen

Loket burgerzaken

Heeft deze informatie u geholpen?