Vragen en antwoorden over de ov-pilot buslijn 143
Sinds januari heeft Arriva voor een periode van één jaar haar dienstregeling uitgebreid, waardoor er ook in de avonduren en op zondagen bussen tussen Reusel en Hilvarenbeek rijden. Doordat de bus niet het uiterlijk heeft van de ‘normale’ lijnbus en de ov-pilot verschillende andere vragen oproept, zijn we met Arriva in gesprek gegaan over de onduidelijkheden. Hieronder vind je de vragen die we kregen. Deze hebben we aan Arriva voorgelegd.
Hoe ziet de bus eruit?
De bus is een pendelbus en lijkt qua uiterlijk niet op de normale lijnbus 143. Het gaat om een grijze taxibus Mercedes-Benz Sprinter (zie afbeelding). Arriva gaat op ons verzoek de zichtbaarheid van de bus verduidelijken. Arriva zorgt er ook voor dat het nummer van de lijn (143) en het logo van Arriva zichtbaar is achter de voorruit van de bus. Ook worden chauffeurs geïnstrueerd altijd te stoppen bij de haltes als er iemand staat, in plaats van alleen bij een opgestoken hand.
Waar kan ik in- en uitstappen?
De chauffeurs krijgen van Arriva de opdracht om te stoppen op de reguliere halteplaatsen. Dit houdt in dat de bus op alle haltes stopt waar de normale bus van buslijn 143 ook stopt, mits daar mensen staan te wachten of een reiziger in de bus aangeeft bij deze halte uit te willen stappen. De bus zou niet aan de andere kant van de weg of op andere plekken moeten stoppen.
Hoe laat vertrekt de bus?
Vanaf Hilvarenbeek, (halte) Vrijthof richting Reusel, maandag t/m vrijdag 21:37 uur, en zondag 11:34 uur en 18:31 uur. Vanaf Reusel naar Hilvarenbeek, (halte) Johanna van Brabantlaan maandag t/m vrijdag 22:08 uur, en zondag 12:09 uur en 19:06 uur.
Hilvarenbeek naar Reusel (halte Vrijthof) | Reusel naar Hilvarenbeek (halte Johanna van Brabantlaan) | |
---|---|---|
Maandag t/m vrijdag | 21:37 | 22:08 |
Zondag | 11:34 18:31 | 12:09 19:06 |
Hoe zit het met de aansluiting naar Tilburg?
We hebben bij Arriva aangegeven dat de overstap in Hilvarenbeek soms misgaat, terwijl juist deze overstap voor veel reizigers belangrijk is. Arriva gaat haar chauffeurs nogmaals duidelijk maken dat ze in Hilvarenbeek aansluiting moeten geven op de normale bus van lijn 143 van en naar Tilburg. Die moet hierdoor wachten met vertrekken in Hilvarenbeek tot de bus uit Tilburg is aangekomen. Ook vertrekt de bus op tijd in Reusel om de overstap op de bus naar Tilburg in Hilvarenbeek te halen. De huidige overstaptijd is 4 à 5 minuten. Dit zou volgens Arriva genoeg moeten zijn.
Doordat er nu een omleiding is in Lage Mierde, wordt bekeken of dit scenario nog haalbaar is. Mocht dit niet zo zijn, zal de opstaptijd in Reusel veranderen. De bus vertrekt dan eerder uit Reusel, zodat de aansluiting wordt gehaald.
Hoeveel mensen kunnen er mee?
Er passen maximaal acht reizigers in de pendelbus. We ontvingen zorgen over het beperkte aantal plekken in de pendelbus. We hebben Arriva gevraagd of het op bepaalde tijden en data extra druk is en of de bus voldoende plaatsen biedt voor het aantal reizigers dat gebruikmaakt van de buslijn. Arriva geeft aan dat de chauffeurs vanaf nu het aantal reizigers gaan tellen. De telling zal maandelijks met ons worden gedeeld. Arriva geeft aan op Carnavalszondag drukte te hebben ervaren. Buiten deze drukte om, zegt Arriva nooit meer dan zeven reizigers tegelijk te hebben vervoerd.
Waar moet ik zijn als ik klachten heb?
We hebben de vragen die jullie aan ons stelden en klachten die we ontvingen aan Arriva voorgelegd. Arriva geeft aan hier serieus mee om te gaan en hun chauffeurs opnieuw uitleg te geven over het verloop van de pilot. Arriva zegt tot nu toe nog geen klachten te hebben ontvangen over de ov-pilot. Merk je dat er toch nog iets misgaat? Stopt de bus bijvoorbeeld niet bij een halte waar iemand staat te wachten of zijn er te weinig plekken in de bus voor het aantal reizigers dat mee wil? Dien dan een klacht in bij Arriva. Dat kan via www.arriva.nl of door te bellen naar 0800 - 023 25 45 of WhatsApp naar +31 - 970 10 25 66 77. Stuur je klacht of andere vragen over de pilot ook naar ons via ruimtelijkbeheer@reuseldemierden.nl.